Zieke kinderen in WKZ naar theater in Ronald McDonald Huiskamer

Patiëntjes van het Wilhelmina Kinderziekenhuis zaten gisteren ademloos met hun broertjes en zusjes te kijken naar de gratis voorstelling Loet Moet. In de Ronald McDonald Huiskamer, die vandaag vijf jaar bestaat, trad theatermaker Ruth Bakker op met haar bekroonde voorstelling.

De Ronald McDonald Huiskamer is gebouwd op het dak van de hal van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Een plek om je even terug te trekken en te ontspannen in een niet-medische omgeving. Kinderen kunnen er samen met hun ouders, broertjes en zusjes even weg uit de ziekenhuissfeer, bijvoorbeeld tussen de behandelingen door.

Op adem komen
Om stil te staan bij het 5-jarig bestaan van de Ronald McDonald Huiskamer en bij de duizenden gezinnen met een ziek kind die er de afgelopen jaren op adem zijn gekomen, organiseerde de Huiskamer er de familievoorstelling Loet Moet. Een groep kinderen dromde om half 3 samen in de Huiskamer, die is gebaseerd op een boomhut, om een glimp van de voorstelling op te vangen.

Met dank aan vrijwilligers
"Het is een hele fijne sfeer hier, waardoor je echt tot rust kunt komen", zegt één van de ouders in de Huiskamer. "Zeker voor mijn zoon, die al jaren ziet dat zijn zus regelmatig in het WKZ ligt, is het fijn. Alle vrijwilligers die dit mogelijk maken voor ouders en kinderen zijn toppers", besluit ze.

Assistent huismanager Natasja de Leeuw: "We zijn er trots op dat de Huiskamer in het WKZ nu al 5 jaar iets kan betekenen voor gezinnen met een ziek kind, en het naastgelegen Ronald McDonald Huis zelfs al 25 jaar. We worden daarin bijgestaan door een hele grote onmisbare groep vrijwilligers, die de Huiskamer met hart en handen mogelijk maken. Zij maken van de Huiskamer een 'warme' plek."

Stoere meisje Loet
De aanwezige kinderen waren gisteren vooral onder de indruk van de interactieve en muzikale voorstelling over het stoere meisje Loet, dat het liefst de hele dag speelt. Maar dat kan niet, want ze moet van alles. Van haar moeder, haar juffie en van haar vader. Herkenbaar, voor veel kinderen.

Voor vragen, interviewverzoeken of meer beeldmateriaal kunt u terecht bij het huismanagement van Ronald McDonald Huis Utrecht, via utrecht@ronaldmcdonaldhuis.nl telefonisch 030-2563333. Voor vragen over deze jubileumdag is Natasja de Leeuw mobiel te bereiken via 06 - 14916028.

Ronald McDonald Huis Utrecht