"Nederlanders besteden 4,6 uur per week aan persoonlijke verzorging"

De motivaties om aan persoonlijke verzorging te doen verschillen tussen man en vrouw

Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging (in bad gaan, scheren, kleding, haar en make-up). 66% geeft aan dit vooral te doen om zichzelf goed te voelen, 40% voor hun partner of echtgenoot en 37% om een goede indruk te maken bij een eerste ontmoeting.
Vrouwen besteden gemiddeld bijna 1,5 uur meer per week aan persoonlijke verzorging dan mannen. In de top 5 motivaties is te zien dat vrouwen persoonlijke verzorging vooral voor zichzelf doen terwijl mannen in 4 van de 5 gevallen aangeven het vooral belangrijk voor anderen te vinden.
Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Het verschil tussen mannen en vrouwen
In Nederland besteden vrouwen 5,3 uur per week aan persoonlijke verzorging en mannen 3,9 uur. Voor zowel mannen als vrouwen is de voornaamste reden ' jezelf goed te voelen'. Bijna 8 op de 10 vrouwen (77%) geeft dit als belangrijkste motivatie aan terwijl dit bij mannen slechts iets meer dan de helft is (54%).
Bij de vrouwen hebben de motivaties meer betrekking op zichzelf. Behalve om zichzelf goed te voelen, besteedt 41% van de vrouwen tijd aan persoonlijke verzorging om zich zeker te voelen en 35% vanwege haar uitstraling.
Mannen doen meer aan persoonlijke verzorging voor anderen: 43% voor partner of echtgenoot, 34% om een goede indruk te maken op personen die ze voor de eerste keer ontmoeten, 30% om een goede indruk te maken op de andere sekse of personen die ze aantrekkelijk vinden. 29% doet aan verzorging om een goed voorbeeld voor hun kinderen te zijn.

Leeftijdsverschillen
Bij alle leeftijdsgroepen is de grootste motivatie voor persoonlijke verzorging ' jezelf goed voelen'. Leeftijdsgroepen onder de 30 jaar willen verder vooral een goede indruk maken op de andere sekse of bij een eerste ontmoeting. Personen boven de 30 jaar besteden aandacht aan persoonlijke verzorging voor hun partner of echtgenoot.

Bijlage
Infographic Landen vergelijk
Infographic Top 3 persoonlijke verzorging Internationaal
Infographic Top 3 persoonlijke verzorging Nederland
Volledig onderzoeksrapport

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 27.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 22 landen (Nederland n=1.001). In dit onderzoek is respondenten gevraagd hoeveel tijd men aan persoonlijke verzorging besteedt en waarom.
Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Geplaatst in:

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234