Jemen: Artsen zonder Grenzen eist opheldering vier aanvallen

De oorlog in Jemen wordt gevochten zonder enig respect voor de regels van oorlogsvoering, stelt Artsen zonder Grenzen. In de afgelopen drie maanden zijn drie ziekenhuizen en klinieken en één ambulance aangevallen. Tot op heden ontving zij hiervoor geen enkele officiële verklaring. Daarom verzoekt Artsen zonder Grenzen de Internationale Humanitaire Fact-Finding Commissie (IHFFC) een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek uit te voeren, specifiek naar de aanval van 10 januari op het door haar ondersteunde Shiara-ziekenhuis in Noord-Jemen. Deze aanval leidde tot 6 doden en minstens 7 gewonden.

'Steeds vaker horen we dat men aanvallen als "fouten" afdoet', aldus Raquel Ayora, operationeel directeur van de Spaanse tak van Artsen zonder Grenzen die het Shiara-ziekenhuis ondersteunde. 'Vorige week verklaarde de Secretaris van Buitenlandse Zaken van het Verenigd Koninkrijk dat Saoedi-Arabië zich niet schuldig had gemaakt aan moedwillige schending van het internationale humanitaire recht. Dit suggereert dat het aanvaardbaar is om een beschermd ziekenhuis per ongeluk te bombarderen. Deze logica is stuitend en onverantwoord.'

'De oorlogsvoering in Jemen toont aan dat de strijdende partijen de beschermde status van ziekenhuizen en andere medische diensten niet erkennen of respecteren. Ondanks het feit dat die beschermde status in het internationaal humanitair recht is opgenomen. Wij zien elke dag de verpletterende gevolgen voor de mensen,' vervolgt Ayora. 'Niets en niemand wordt gespaard.' Sinds de aanvang van de oorlog in maart 2015, worden openbare plaatsen, waaronder ziekenhuizen, op grote schaal gebombardeerd en beschoten.

'Vier van onze medische voorzieningen in Afghanistan en Jemen zijn binnen vier maanden aangevallen,' aldus Joanne Liu, internationaal voorzitter van Artsen zonder Grenzen. 'Is dit de nieuwe norm: één Artsen zonder Grenzen ziekenhuis per maand bombarderen? Hoeveel andere ziekenhuizen worden er aangevallen zonder dat dat ooit het nieuws haalt? We weigeren te aanvaarden dat deze trend: bombarderen zònder verantwoording te nemen, zich doorzet. We hebben dringend garanties van strijdende partijen nodig dat ziekenhuizen nóóit een legitiem doelwit mogen zijn.'

De ernst van de aanvallen in Jemen loopt sterk op. De eerste aanval vond plaats op 26 oktober: gevechtsstraaljagers van de coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië gooiden herhaaldelijk bommen op een ziekenhuis in het Haydan-district, in de provincie Sa'ada. Een mobiele kliniek van Artsen zonder Grenzen in het Al Houban-district van Taiz werd op 2 december vanuit de lucht aangevallen. Hierbij werden 8 mensen verwond, waaronder twee Artsen zonder Grenzen hulpverleners en één persoon die in de buurt was. Op 10 januari werd het door de hulporganisatie ondersteunde Shiara-ziekenhuis aangevallen waarbij 6 doden vielen en minstens 7 mensen gewond raakten, waaronder staf en patiënten. Op 21 januari werd een Artsen zonder Grenzen ambulance geraakt tijdens een reeks luchtaanvallen; de chauffeur kwam om. De aanvallen veroorzaakten tientallen gewonden en minstens 6 doden.

De eerste keer dat Artsen zonder Grenzen een beroep op het IHFFC deed was nadat het Amerikaanse leger haar traumaziekenhuis in Kunduz, Afghanistan, had gebombardeerd. Artsen zonder Grenzen wacht nog steeds op een officiële respons van de Amerikaanse regering over toestemming voor het onderzoek. Het IHFFC is het enige permanente orgaan dat het specifieke mandaat heeft om mogelijke schendingen van internationaal humanitair recht, zoals vastgelegd in de Geneefse Conventies, te onderzoeken.

Artsen zonder Grenzen in Jemen
Artsen zonder Grenzen heeft projecten in Aden, Al-Dhale, Taiz, Sa'ada, Amran, Haijah, het Ibb en het Sana'a gouvernement. Sinds de aanvang van de oorlog in maart 2015 hebben haar hulpverleners ruim 20.000 oorlogsgewonden verzorgd. Meer dan 790 ton medische voorraden zijn door Artsen zonder Grenzen verstuurd. De medische hulporganisatie runt 11 ziekenhuizen en gezondheidsposten en ondersteunt 18 gezondheidsposten.

Nederlandse woordvoering, eventueel vanuit Jemen, is beschikbaar. Tevens rechtenvrije foto's bij verslaggeving over dit onderwerp. Voor interviewaanvragen en meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Mireille Capiau: telefoon 020 520 8957 of 06 5262 5711, buiten kantooruren: 06 543 94 727, mireille.capiau@amsterdam.msf.org - www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen Zonder Grenzen