Liefde brengt buitenlandse werkzoekenden naar Nederland

Buitenlandse werknemer hecht veel waarde aan Nederlandse taalcursus

25 januari 2016 - Niet de goede werkgelegenheid (38%) of ontwikkelingsmogelijkheden (19%), maar de liefde is voor buitenlandse werknemer de belangrijkste reden om werk te zoeken in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique Multilingual onder 397 respondenten met 60 verschillende nationaliteiten. Nog nét niet de helft (49%) van de respondenten geeft aan dat hun partner de hoofdreden is om naar Nederland te verhuizen voor een nieuwe baan.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat expats die in Nederland komen werken een Nederlandse taalcursus de belangrijkste maatregel vinden om zich te binden aan een organisatie. 58 procent van de respondenten geeft dit aan. Daarnaast zijn goede arbeidsvoorwaarden (56%) en ondersteuning bij praktische zaken (32%) waaronder huisvesting belangrijk voor internationale werkzoekenden om langer bij een Nederlandse organisatie te blijven werken.

Redenen voor vertrek
Wat is de belangrijkste reden voor buitenlandse werknemers om een werkgever in Nederland te verlaten? Een betere aanbieding van een ander internationaal bedrijf steekt hier met kop en schouders bovenuit. Voor meer dan een kwart (28%) is dit de reden om weg te gaan. De tweede plek wordt in beslag genomen door heimwee naar het moederland, echter geldt dit voor slechts 6 procent. Ook het feit dat kwalificaties en werkervaring niet passen bij de baan en het onvermogen om te settelen worden genoemd (beide 5%).

Uitdagingen
De meest genoemde uitdaging die een internationale werkzoekende ondervindt bij zijn banenjacht in Nederland is de mismatch tussen zijn kwalificaties en de functie-eisen. Ook het gebrek aan een goed netwerk wordt gezien als een uitdaging, net zoals het missen van kennis over taal en cultuur. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 64 procent van de respondenten pas is gaan zoeken naar een baan na hun aankomst in Nederland. 36 procent deed dit al vanuit het buitenland.

Sylvie Craenen, general manager Unique Multilingual: "We zien dat veel van onze klanten zich zorgen maken over het verloop van buitenlandse werknemers binnen hun organisatie. Een terechte zorg, omdat de gemiddelde werkvloer wordt verrijkt door de komst van expats. Uit ons onderzoek blijkt dat zij veel waarde hechten aan het volgen van een Nederlandse taalcursus. Dit geeft niet alleen aan dat buitenlandse werknemers echt moeite doen om in Nederland te aarden, maar het is ook relatief makkelijke maatregel om internationals langer aan de organisatie te binden."

Unique heeft op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over buitenlandse werkzoekenden van vandaag de dag. De infographic is aan te vragen via: https://unique.nl/en/general/unique-multilingual-candidatemonitor-2015

Over Unique Multilingual:
Unique Multilingual is marktleider in werving & selectie van meertalig personeel. De gespecialiseerde consultants zijn zelf ook expats en spreken samen 12 talen. Unique Multilingual beschikt over een uitgebreid netwerk van professionals en zorgt voor de beste match: niet alleen het cv, maar ook de persoonlijkheid van kandidaten is belangrijk. Voor meer informatie: https://unique.nl/over-unique/specialisme/vakspecialisten/multilingual

Meer informatie
Marcommit
Lisanne van der Drift
035-5822730
unique@marcommit.nl

Unique

plaats:
Almere
website:
www.unique.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234