Nuon verslaat kleine prijsvechters op overstapmarkt 2015

Amsterdam, 21-01-2016 - Energiereus Nuon weet met scherpe acties marktaandeel te veroveren op de overstapmarkt, Oxxio en Eneco besluiten alsnog samen te gaan werken met prijsvergelijkingssites en verliezer van 2014 Essent verliest opnieuw een groot aandeel op de overstapmarkt. Dit alles blijkt uit onderzoek naar het overstapgedrag van ruim 60.000 huishoudens door vergelijkingswebsite EasySwitch.nl.


Monitoring Energie Overstapmarkt 2015

Voor het vierde jaar op rij heeft vergelijkingswebsite EasySwitch.nl onderzocht welke energieleveranciers het afgelopen jaar de meeste nieuwe klanten mochten verwelkomen en welke de meeste klanten hebben verloren.


Acties Nuon leiden tot vele nieuwe klanten

In vergelijking met andere energieleveranciers was het afgelopen jaar Nuon die via de vergelijkingswebsite de meeste nieuwe klanten erbij kreeg. De cijfers uit het onderzoek zijn gebaseerd op het aantal afgesloten energiecontracten verrekend met het aantal beëindigde contracten bij een energieleverancier. Nuon heeft in 2015 veel nieuwe klanten weten te trekken door extra in te zetten op scherpe acties op vergelijkingswebsites. In tegenstelling tot enkele andere energieleveranciers is het voor Nuon niet mogelijk te stunten met prijzen via een dochteronderneming. Zo beschikt concurrent Eneco over prijsvechter Oxxio en heeft Essent Energiedirect.nl, gevestigd in hetzelfde pand als het moederbedrijf.


Eneco en Oxxio weer terug in de vergelijker

Energieleveranciers Eneco en Oxxio werden voor het grootste gedeelte van dit jaar niet meegenomen in de vergelijker van EasySwitch.nl. Reden hiervoor was de strategie van de energieleveranciers. Zo gaf Eneco in het rapport 'Energie Vergelijken' van Wise Nederland aan niet in zee te willen gaan met prijsvergelijkingswebsites, omdat deze websites alleen groepen klanten aan zouden trekken die extreem gefocust zijn op kortingen (bron: Wise Nederland wraakt energie vergelijkingssites - energiebusiness.nl). Dit zou volgens de leverancier niet passen bij de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. Per augustus waren de energieproducten van Eneco en dochterbedrijf Oxxio weer af te sluiten op meerdere energie vergelijkingswebsites.

De gewijzigde strategie van Eneco en Oxxio zou te maken kunnen hebben met tegenvallende resultaten uit marketingprojecten. Zo bleek uit Energeia's Reclamemonitor 2015 dat Eneco rond de 3,7 miljoen heeft besteed aan reclame in 2015. Opgeteld met de uitgaven aan marketingdoeleinden van dochteronderneming Oxxio, die in 2015 5,5 miljoen euro besteedde, komt dit neer op bijna 10 miljoen euro.


Essent in veel regio's opnieuw de verliezer

Ondanks dat leverancier Essent over het afgelopen jaar via de vergelijkingssite veel klanten verloor, zijn er ook een hoop nieuwe klanten bijgekomen. Het verlies aan klanten kan aan verschillende dingen te wijten zijn. Zo is Essent in veel regio's van oudsher de gevestigde energieleverancier: Voordat de overheid de energiemarkt vrijgaf in 2004 was elke regio gekoppeld aan een energieleverancier. Veel klanten die nog nooit eerder veranderd zijn van energieleverancier zitten hierdoor nog steeds bij de grote, gevestigde energieleveranciers. In 2015 is het vergelijken van energieleveranciers steeds makkelijker geworden. Zo bieden prijsvergelijkingssites energiegebruikers nu een alternatief, waar ze dat voorheen niet hadden. Het is goed mogelijk dat het klantverlies bij de toenmalig 'gevestigde leveranciers' hierdoor wordt veroorzaakt. De jongere energieleveranciers hebben niet te maken met een dergelijk klantverlies. Daarnaast kan het verlies aan klanten van Essent komen door een andere focus in strategie. Zo profileert Essent zich steeds meer als energieadviseur. De leverancier biedt hulp aan consumenten die energie willen besparen. Dit doet Essent door de Nest aan te bieden: de zelflerende thermostaat die te bedienen is met telefoon, computer of tablet.


Vooraf incasseren leidt tot contractbeëindigingen

Ook de Nederlandse Energie Maatschappij verliest per saldo veel klanten in 2015. Met name het besluit om het maandbedrag vooraf te incasseren in plaats van achteraf, wat eenmalig een dubbele rekening oplevert, stuit op veel onbegrip en leidt uiteindelijk tot veel contractbeëindigingen via de vergelijkingswebsite.


Over EasySwitch.nl
Het doel van EasySwitch.nl is om de consument te helpen bij het vinden van een energiecontract passend bij het persoonlijk energieverbruik. Door energiecontracten met elkaar te vergelijken maakt EasySwitch.nl de markt transparanter en voor de consument inzichtelijker.


Benieuwd naar de prestaties van de energieleveranciers per regio? Lees het hele onderzoek hier: https://www.easyswitch.nl/energie/energie-nieuws/nuon-verslaat-kleine-prijsvechters-op-overstapmarkt-2015/.

EasySwitch.nl

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234