Première 'De strijd om het einde'

Op zondag 14 februari vindt in Felix Meritis de (besloten) première plaats van De strijd om het einde, de documentaire over de geschiedenis van de euthanasiewet, die Nan Rosens in opdracht van de NVVE heeft gemaakt. Op woensdag 17 februari wordt de documentaire vertoond aan leden van de NVVE en andere belangstellenden.
Kan euthanasie uit het wetboek van strafrecht? In de Week van de Euthanasie, van 13 tot en met 20 februari, staat de toekomst van de euthanasiewet centraal. Als aanzet tot het debat hierover, kijken we in de documentaire De Strijd om het einde terug op dertig jaar strijd voor de eerste euthanasiewet ter wereld. De film gaat tijdens de Week van de Euthanasie in première en zal drie keer worden vertoond. Na afloop vinden er publieksdebatten plaats.
Journalist en regisseur Nan Rosens kreeg van de NVVE de opdracht een onafhankelijke documentaire te maken over de geschiedenis van de euthanasiewet. Er wordt stilgestaan bij de vele dilemma's en controverses rond de euthanasiewetgeving, zowel binnen de NVVE als in rechtszaken en de politiek. De film begint met de zaak-Postma in 1973 waarin een arts die haar moeder euthanasie verleende, werd vervolgd. De verontwaardiging die hierover ontstond, groeide uiteindelijk uit tot de eerste euthanasiewet die in 2002 van kracht werd.
De vertoningen voor het publiek vinden plaats op woensdag 17 februari, 's middags en 's avonds, en worden gevolgd door een debat over de toekomst van de euthanasiewet. Wat gaat goed met de huidige euthanasiewet? Wat kan beter? Bij de debatten zullen NVVE-directeur Robert Schurink, NVVE-bestuursleden en medisch en juridisch deskundigen aanwezig zijn.

Datum: woensdag 17 februari 2016
Tijd: 14:00 uur (inloop vanaf 13:30 uur) en 19:30 uur (inloop vanaf 19:00 uur)
Locatie: De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2, 3818 LH Amersfoort
Toegang: Euro 5,00
Aanmelden: www.nvve.nl/weekvan

De NVVE is opgericht in 1973 en staat voor keuzevrijheid aan het einde van het leven. Ongeveer 164.000 mensen zijn lid van de NVVE.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sebastiaan Hattink of Marian van der Poel, comunicatiemedewerkers, 020 - 5304950 of via communicatie@nvve.nl.

NVVE