GfK: zzp'ers zien de toekomst met vertrouwen tegemoet

Hilversum, 21 januari, 2016 - Zzp'ers zijn positief over het komende jaar. De helft verwacht dat de omzet stabiel blijft in 2016 en nog eens een derde verwacht een stijging. Ook het enthousiasme om te ondernemen blijft groot; acht op de tien zzp'ers geven aan in de komende drie jaar zeker zzp'er te willen blijven.
Ondanks het vertrouwen neemt de gemiddelde omzet al een paar jaar af: van de groep die de omzet prijsgeeft, zit ruim de helft onder de 50.000 euro. Ook de financiële buffers nemen af - een derde van de zzp'ers heeft een privé vermogen van minder dan 25.000 euro.

Dit blijkt uit het GfK onderzoek ' Alles over...zzp' dat gehouden is onder zelfstandigen zonder personeel naar hun wensen, behoeften, houding en gedrag ten aanzien van financieel advies, verzekeringen, bankzaken en pensioen.

Kwart naar eigen zeggen onvoldoende verzekerd
Een kwart van de zzp'ers heeft het gevoel niet alle benodigde zakelijke verzekeringen te hebben afgesloten. Ook heeft lang niet elke zzp'er zelf iets geregeld voor het pensioen. Geldgebrek is hier vaak de voornaamste reden voor. De eventuele verplichtstelling van pensioensparen wordt binnen de groep zzp'ers dan ook met gemengde gevoelens bekeken.

Assurantiepersoon belangrijkste bron voor informatie over zakelijke verzekeringen
Bijna een derde van de zzp'ers (30%) gebruikt de assurantietussenpersoon bij het inwinnen van informatie over zakelijke verzekeringen. Vorig jaar was dit nog 38%, de assurantietussenpersoon verliest als informatiebron dus wel aan populariteit. Andere belangrijke bronnen zijn het zakelijke en privé netwerk en de accountant/boekhouder. Een kwart maakt helemaal geen gebruik van adviseurs, maar zoekt zelf naar informatie.

Weinig vertrouwen in banken en verzekeraars
Banken en verzekeraars genieten nog steeds niet veel vertrouwen. Slechts een kleine groep zzp'ers vindt dat je er goed terecht kunt voor advies, dat het productaanbod aansluit op de behoeften en dat banken en verzekeraars vertrouwen verdienen. Iets meer vertrouwen hebben zzp'ers in financiële adviseurs, bijna een derde (29%) vindt dat hij/zij voor financiële zaken voor de onderneming goed terecht kan bij financiële adviseurs.

Geplaatst in:

Over het onderzoek Alles over...zzp
In december 2015 bracht GfK voor de vijfde keer het multiclient rapport Alles over...zzp uit. Sinds 2014 wordt voor het rapport naast een adhoc onderzoek onder circa 600 zzp'ers die minimaal 20 uur per week werkzaam zijn als zzp'er, gebruik gemaakt van de GfK onderzoeken: Totaal Onderzoek Financiële diensten Zakelijk (portefeuille) en Totaal Onderzoek Financiële diensten Tracker Zakelijk (productie).

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Monique Moeskops
Head Marketing and Communications GfK