Bestemmingsplan uitbreiding winkelcentrum Leidsenhage niet geschorst

Het bestemmingsplan dat uitbreiding en vernieuwing van winkelcentrum Leidsenhage mogelijk maakt, wordt niet geschorst. Dit betekent dat de gemeente Leidschendam-Voorburg mag beginnen met de herontwikkeling van het winkelcentrum. Dit volgt uit een voorlopige uitspraak van de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (20 januari 2016). Enkele vastgoedfondsen die winkels beheren in Den Haag en Rijswijk, hadden de voorzieningenrechter gevraagd het bestemmingsplan voorlopig te schorsen. Volgens hen is er geen behoefte aan meer detailhandel en leidt het bestemmingsplan tot onaanvaardbare leegstand in de andere winkelgebieden. De Afdeling bestuursrechtspraak zal in de loop van 2016 een definitieve uitspraak doen over dit bestemmingsplan.

Behoefte en leegstand
Naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter mocht de gemeenteraad ervan uitgaan dat er een 'actuele, regionale behoefte' bestaat aan de uitbreiding van Leidsenhage. Ook zal naar verwachting door het bestemmingsplan geen onaanvaardbare leegstand ontstaan in het centrum van Den Haag en winkelcentrum In de Boogaard, aldus de voorzieningenrechter. Hierbij is van belang dat ook na de herontwikkeling van Leidsenhage nog ontwikkelingsmogelijkheden in de regio Haaglanden overblijven voor detailhandel.

Leidsenhage
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk een deel van de bestaande winkels en kantoren te slopen en het winkelcentrum uit te breiden met maximaal ongeveer 30.000 m2 aan winkelruimte. De gemeenteraad wil dat meer winkels in het midden- en middenhoge segment en met een vernieuwend karakter zich gaan vestigen in Leidsenhage.

NOOT VOOR DE REDACTIE:

De volledige tekst van de voorlopige uitspraak met zaaknummer 201507966/2 staat op de website van de Raad van State (www.raadvanstate.nl).

Voor meer informatie over de uitspraak en/of de procedure kunt u contact opnemen met mr. Sabine Heijstek-van Leussen via 070 - 426 4520 of 06-52 07 70 00, persvoorlichter bij de Raad van State.

Raad Van State