CEO's zien vertraging groei wereldeconomie in 2016

CEO's zijn somberder over de vooruitzichten van de wereldeconomie. Maar liefst twee derde ziet meer bedreigingen voor groei dan drie jaar geleden. Slechts een kwart denkt dat wereldwijde economische groei de komende 12 maanden toeneemt. Wereldwijd worden Amerika, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk nog steeds gezien als de belangrijkste landen waar de groei wordt gerealiseerd. Dat blijkt uit de jaarlijkse CEO Survey van PwC onder 1409 bestuursvoorzitters in 83 landen die tijdens het World Economic Forum in Davos is gepresenteerd.
"Het vertrouwen is over de volle breedte onder CEO's minder geworden", beaamt Frank Engelen, lid van de raad van bestuur van PwC. "Slechts 35 procent van de CEO's heeft er maar vertrouwen in dat hun onderneming het komend jaar groeit. Vorig jaar was dit nog 40 procent en twee jaar geleden waren CEO's zelfs nog positiever gestemd."

Volgens Engelen zijn er genoeg redenen waarom CEO's hun optimisme deels zijn verloren. "De Chinese economie hapert. Een derde van de ondervraagde Chinese CEO's zegt ook een vertraging in het herstel van de mondiale economie te verwachten. De olieprijs daalt gestaag door en globale politieke ontwikkelingen spelen de groeiende onzekerheid in de kaart."

"Daarbij komt dat toenemende wet - én regelgeving nog sterker wordt gezien als groeibelemmering (80 procent van de CEO's geeft dit aan)" aldus Engelen. "Opvallend is dat met name de CEO's uit West-Europa dit als de grootste bedreiging zien voor de groei van hun ondernemingen. De bedreigingen zijn complexer geworden en spelen zich op een breder front af."
Meer dan de helft van de topmannen vindt dat er beter gecommuniceerd moet worden over de purpose en de waarden van hun onderneming. Vertrouwen is eveneens een thema in de boardroom, zo'n 55 procent is bezorgd over het gebrek aan vertrouwen in hun bedrijf. Drie jaar geleden was dit nog zo'n 37 procent.

Onder de bestuursvoorzitters is er grote eensgezindheid met betrekking tot technologie. Negen van de tien CEO's wil technologische mogelijkheden inzetten om (beter) de verwachtingen van klanten en stakeholders te meten. Dit speelt vooral in de sectoren waarin klantvriendelijkheid een belangrijke rol zou moeten spelen, zoals de bank- én verzekeringsmarkt en de gezondheidszorg.

1. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thomas Galestien, persvoorlichter PwC, tel. 088-7926177 of e-mail thomas.galestien@nl.pwc.com.

2. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie.

PwC

Davos