Kinderen Instagrammen op EU-Top

Tijdens enkele bijeenkomsten van de Raad van de Europese Unie in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam mogen kinderen voor één dag het Instagram account @EU2016NL overnemen. Kinderen van 10 tot 12 jaar maken zo kans om tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie als journalisten een kijkje in de keuken te nemen van de EU. De eerste Takeover is tijdens de informele bijeenkomst van de Raad voor Concurrentievermogen op 28 januari.

De organisatie en begeleiding is in handen van Free Press Unlimited. De kinderen nemen voor één dag het Instagram account van het EU voorzitterschap @EU2016NL over, en zullen onder begeleiding van Free Press Unlimited en een leerkracht als reporters niet alleen een blik achter de schermen krijgen van deze bijeenkomsten, maar ook de gelegenheid hebben om kritische vragen te stellen.

Aanmeldingen
Free Press Unlimited publiceert een aantal animaties dat kinderen oproept om op Instagram te posten over de EU en zo kans te maken mee te doen aan de Instagram Takeover. In deze animaties wordt op een toegankelijke manier uitleg gegeven over de EU bijeenkomst. Kinderen kunnen zich aanmelden door via @EU2016NL met #mijnEU antwoord te geven op de vraag ''Hoe ziet jouw EU eruit''? Of een mail met hun video of foto te sturen naar instagram@freepressunlimited.org. Uit alle Instagram inzendingen selecteert Free Press Unlimited per Takeover vier kinderen die hieraan per vergadering mee kunnen doen.

Raad voor Concurrentievermogen
De eerste Instagram Takeover is tijdens de informele bijeenkomst van de Raad voor Concurrentievermogen op donderdag 28 januari. Hier wordt gesproken over zaken die de concurrentie en economie in en van de EU verbeteren, zoals ontwikkelingen waardoor ondernemers gemakkelijker zaken kunnen doen binnen de EU. De Raad voor Concurrentievermogen wordt tijdens het Nederlandse voorzitterschap voorgezeten door minister Henk Kamp van Economische Zaken.

Voor vragen over het programma en de inhoud van de informele bijeenkomst van de Raad voor Concurrentievermogen kunt u contact opnemen met de woordvoerder van minister Kamp, Pim van Strien: e-mail P.vanStrien@minez.nl, tel. 06 1990 0776.

Voor vragen over de Instagram Takeover kunt u contact opnemen met de communicatiecoördinator van Free Press Unlimited, Lydia Stilma: e-mail stilma@freepressunlimited.org, tel. 06 5163 4632.

Wie: Free Press Unlimited en het Nederlandse Voorzitterschap
Wat: Kinderen doen verslag van EU Raad via het Instagram account @EU2016NL
Waar: Scheepvaartmuseum Amsterdam
Wanneer: 28 januari 2016

Meer informatie over het Instagram Takeover project vindt u op
www.freepressunlimited.org/campagnes/eu-instagram-takeover

Over Free Press Unlimited
Iedereen heeft betrouwbaar nieuws nodig. Je hebt het nodig om te weten wat er speelt in de buurt en in de wereld. Om gevaar te ontwijken, vooroordelen te ontkrachten, op te komen voor jezelf en kansen te grijpen. Objectieve informatie kan je wereld openen, zeker als je in een instabiel of arm land leeft.

Free Press Unlimited vindt het belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn van de wereld om hen heen en goed worden geïnformeerd. Free Press Unlimited initieert en ondersteunt wereldwijd verschillende jeugdjournaals, middels het netwerk WADADA News for Kids. (http://www.wadadanewsforkids.org/)

People deserve to know
www.freepressunlimited.org