Negen genomineerden voor TaalHeldenprijs 2016 bekend

Prinses Laurentien reikt 21 januari prijzen uit in Amsterdam

Den Haag, 19 januari 2016 - Donderdag 21 januari reikt H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden voor de tweede keer de Taalheldenprijzen uit in de Beurs van Berlage te Amsterdam. De TaalHeldenprijzen zijn een persoonlijke aanmoedigingsprijs voor mensen die zich op een bijzondere wijze blijvend inzetten om laaggeletterdheid in Nederland te voorkomen en te verminderen. De jury heeft de negen genomineerden bekend gemaakt

Persoonlijke inzet op weg naar een geletterde samenleving
Taalhelden zijn personen die zich in het voorgaande jaar bijzonder verdienstelijk hebben ingezet voor een beter geletterd Nederland. Er zijn drie categorieën:
- Taalcursist: een (oud)-lees en schrijfcursist en/of taalambassadeur;
- Taalbegeleider: een persoon die lees- en schrijfcursisten begeleidt;
- Bruggenbouwer: een persoon die door bijzondere inzet een geletterde samenleving dichterbij brengt.

De genomineerden zijn:
- Rob Weijers - categorie Taalcursist
- Leo Peters - categorie Taalcursist
- Miranda de Ruiter - categorie Taalcursist
- Hank Gronheid - categorie Taalbegeleider
- Claire Vrijdag - categorie Taalbegeleider
- Tiemen de Boer - categorie Taalbegeleider
- Lianne Knobel - categorie Bruggenbouwer
- Jos Niels - categorie Bruggenbouwer
- Tim Cathalina - categorie Bruggenbouwer

In december 2015 kon iedereen zijn of haar TaalHeld opgeven. De onafhankelijke jury, bestaande uit onder andere Raphael Evers, André Knottnerus, Frits van Oostrom en hoofdsponsor Achmea, kiest hieruit een winnaar per categorie. Naast de uitreiking van de TaalHeldenprijzen organiseert Stichting Lezen & Schrijven met behulp van de VriendenLoterij ook een speciale bijeenkomst voor alle inschrijvingen. Prinses Laurentien is hierbij aanwezig om iedereen te bedanken voor hun bijzondere, persoonlijke inzet.

De Nieuwjaarsbijeenkomst wordt 100% gefinancierd uit private gelden. De Taalheldenprijzen worden mede mogelijk gemaakt door Achmea. De TaalHelden High Tea wordt aangeboden door de VriendenLoterij.

Over Stichting Lezen & Schrijven
Reizen met het openbaar vervoer. Het lezen van medicijnvoorschriften, ondertitels of veiligheidsinstructies. Het schrijven van een sollicitatiebrief. Voor 1 op de 9 Nederlanders is dit niet vanzelfsprekend. Dan verdien je een tweede kans. Door beter te leren lezen en schrijven vergroot je je kans op een gezond en gelukkig leven. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen. Heel Nederland leest en schrijft: dat is de missie van Stichting Lezen & Schrijven. We hebben feiten en cijfers paraat en bieden je een tweede kans als dat nodig is. Door laaggeletterdheid onderwerp van gesprek te maken bij politiek en publiek. Door te werken aan het voorkomen ervan. Maar vooral door samen met partners en duizenden vrijwilligers taalscholing te organiseren.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie over dit persbericht of over de TaalHeldenprijs kunt u contact opnemen met Patrick Harms van Stichting Lezen & Schrijven, 070-302 26 66 of patrick@lezenenschrijven.nl

Media is van harte uitgenodigd om de uitreiking van de bij te wonen. Voor aanmelding zie onderstaand

Locatie: Damrak 243, 1012 ZJ Amsterdam
Verkort programma:
16.00 - 17.30 uur - Nieuwjaarsbijeenkomst Stichting Lezen & Schrijven, met o.a.:
- Opening door dagvoorzitter Marja van Bijsterveldt;
- Interviews met leden van het Forum AtotZ;
- Uitreiking TaalHeldenprijs door Prinses Laurentien;

U wordt vriendelijk verzocht uw aanwezigheid te bevestigen via: communicatie@lezenenschrijven.nl. Interviewverzoeken ontvangen wij ook graag van te voren op e-mailadres: communicatie@lezenenschrijven.nl.

Stichting Lezen & Schrijven