Specsavers verstevigt marktpositie in optiek- en hoorzorgbranche

Specsavers gaat dit jaar fors investeren om haar Nederlandse marktpositie verder te verstevigen. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden binnen de retailbranche en de sterk concurrerende optiek- en hoorzorgbranche ziet de organisatie nog volop ruimte voor groei. Dat maakt de internationale retailketen vandaag bekend. Zo zal Specsavers de komende drie jaar onder meer dertig nieuwe winkels openen, vooral in middelgrote provinciesteden. Daarmee groeit het aantal Specsavers-filialen naar 150 vestigingen (+25%). Specsavers trekt voor haar plannen een bedrag uit van circa vijf miljoen euro.

Na een flinke omzetstijging in 2014 verwacht de retailketen deze koers over 2015 voort te zetten. Hoewel de exacte omzetcijfers pas later dit jaar officieel bekend gemaakt worden, bevestigt Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland, nu al dat het wederom om een substantiële groei zal gaan. Alleen al voor de divisie 'horen' verwacht de topman een verkoopstijging van 35%. Specsavers laat hiermee een duidelijke antitrend zien binnen de hoorzorgbranche, waar juist winkels worden gesloten.

Toegankelijk en betaalbaar
Specsavers rekent erop dat de markt voor brillen en hoortoestellen de komende jaren verder blijft groeien, en sorteert hier nu alvast op voor met het openen van de dertig nieuwe winkels. De meeste openingen zullen plaatsvinden in steden waar momenteel nog geen Specsavers-filiaal aanwezig is. Op deze manier wil de retailketen betaalbare oog- en hoorzorg verder toegankelijk maken voor alle Nederlandse consumenten.

Focus op A1-locaties in grote provinciesteden
Berkel: "Nederlanders kiezen vaak simpelweg voor een lokale opticien omdat er geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril kan kopen tegen een scherpe prijs. Ze stappen hier niet voor in hun auto. Een deel van de openingen zal plaatsvinden in steden waar wij momenteel al aanwezig zijn, maar onze focus ligt om die reden vooral juist op grotere provinciesteden, waar dit niet het geval is, zoals Woerden of Meppel. Doordat veel non-food retailketens het moeilijk hebben en hun deuren moeten sluiten, zijn er momenteel veel A1-locaties beschikbaar, dat wil zeggen middenin een goedlopend winkelhart van een stadscentrum."

In alle nieuwe filialen zal het gaan om een combinatie van hoor- en oogzorg. De opening van de eerste nieuwe Specsavers-winkel is inmiddels een feit: het filiaal in het Drentse Meppel opende in december haar deuren en is in korte tijd al een succes te noemen. De tweede opening staat begin februari in Woerden gepland.

Combinatie hoor- en oogzorg: succesvol businessmodel
De verwachte groei op de markt heeft ook een keerzijde, want tegelijkertijd zullen de zorgkosten verder teruggedrongen moeten worden wil de gezondheidszorg in Nederland betaalbaar blijven. Zeker met het oog op de vergrijzing. "Dat lukt alleen als we met z'n allen efficiënter gaan werken", aldus Berkel. "Om die reden is de combinatie opticiens en audiciens feitelijk onderdeel van ons businessmodel: door vierkante meters winkelruimte te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant."

De optelsom van vernieuwing van winkels, verruiming van openingstijden, lage prijzen en scherpe consumentenacties legt Specsavers overduidelijk geen windeieren. "Wij geloven absoluut in de toekomst van servicegerichte retail", bevestigt Berkel. "Specsavers bewijst dat het wel degelijk mogelijk is dat lage prijzen samengaan met hoge service, professionaliteit en kwaliteit. Voor die boodschap blijkt ook de Nederlandse consument niet ongevoelig. Ook voor hoorzorg heeft Specsavers de expertise in huis om consumenten met complexere gehoorproblemen te helpen en waar nodig door te verwijzen naar een audiologisch centrum en KNO-arts."

Innovaties
Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol gaan spelen in de eerstelijns oog-en hoorzorg. De keten is de grootste opleider van gediplomeerde opticiens en aan bijna elke vestiging is een gediplomeerde audicien verbonden. "We gaan op beide zorggebieden het komende jaar een aantal innovaties introduceren die onderstrepen dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogstaande producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie", aldus Berkel.

Specsavers International, Wieteke Lap, telefoon: (035) 628 8311 e-mail: eu.persbureau@specsavers.com. (www.specsavers.nl)

Over Specsavers
Het familiebedrijf Specsavers heeft internationaal meer dan 1700 winkels, waarvan op dit moment 119 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op joint-venture basis onder leiding van lokale partners. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren teveel betalen voor een scherpe blik en een goed gehoor. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 in Nederland met het leveren van kwalitatief betaalbare oogzorg en sinds 2007 ook met kwalitatieve hoorzorg. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 17,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs. Oogonderzoeken worden bij Specsavers verricht door opticiens en optometristen met minimaal een overheidserkend MBO- of HBO-diploma. Gediplomeerde StAr-geregistreerde triage audiciens begeleiden klanten met licht tot ernstig gehoorverlies bij een correcte hooraanpassing in 111 winkels. Specsavers werkt intensief samen met opleidingsinstituten en biedt diverse carrièremogelijkheden.

Specsavers Nederland

plaats:
Huizen

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234