PwC: Nederland opnieuw minder aantrekkelijk als vestigingsland

Het fiscale vestigingsklimaat in Nederland is minder aantrekkelijk geworden. Waar de ons omringende landen erin slagen het klimaat voor werkgevers concurrerend te houden, zakt Nederland steeds verder weg. Dat blijkt uit Paying Taxes 2016, het jaarlijkse onderzoek van PwC en de Wereldbank. Paying Taxes vergelijkt de belastingdruk en de belastingsystemen van 189 landen met elkaar. De ranking is een indicator voor de belastingdruk waar ondernemers mee te maken hebben.

Sytso Boonstra, voorzitter van de belastingpraktijk van PwC: "Ons werkgeversklimaat verslechtert in kwalitatieve zin. De belastingdruk voor werkgevers is hoger dan voorgaande jaren, omdat de premies voor de werknemersverzekeringen zijn gestegen. De totale belastingdruk voor werkgevers stijgt hiermee naar 41 procent, vorig jaar was het nog 39 procent. In de wereldwijde ranking zijn we gezakt van plek 23 naar 26. De uitstekende uitgangspositie die Nederland had, raken we steeds meer kwijt."

Ook de voortdurende politieke discussie over het Belastingplan 2016 is volgens Boonstra een teken aan de wand. "Ons belastingstelsel is helemaal vastgelopen. De Belastingdienst kan het allemaal niet meer aan; wetgeving wordt uitgesteld omdat de uitvoerder het niet kan bolwerken. We zijn toe aan een grondige herziening van ons stelsel, maar daar is blijkbaar geen politieke draagkracht voor. Daarbij komt dat het Belastingplan 2016 geen echte herziening is. Dat is een gemiste kans."

Paying Taxes draagt volgens Boonstra ook bij aan de discussie over mondiale belastingontwijking. "Het is terecht dat er een maatschappelijk debat wordt gevoerd over de fiscale strategie van grote ondernemingen. Maar tegelijkertijd moeten we onder ogen zien dat het vestigingsklimaat zienderogen verslechtert. We moeten onder ogen zien dat we voorbij worden gestreefd, kijk naar het Verenigd Koninkrijk. Hoogwaardige werkgelegenheid gaat verloren; buitenlandse ondernemingen kiezen ervoor zich niet in Nederland te vestigen."

In de Europese top 10 voeren Ierland, Denemarken en Luxemburg de top 3 aan. Nederland staat op plek 9.

Europese ranking 2016

1. Ierland
2. Denemarken
3. Noorwegen
4. Verenigd Koninkrijk
5. Finland
6. Zwitersland
7. Luxemburg
8. Malta
9. Nederland
10. Kroatië

Noot voor de redactie
1. Paying Taxes 2016 vindt u via de volgende link: https://www.pwc.nl/nl/publicaties/paying-taxes-2016.html
Voor vragen kunt u terecht bij Thomas Galestien, persvoorlichter, tel: 088-7926177, e-mail thomas.galestien@nl.pwc.com.

2. Bij PwC in Nederland werken ongeveer 4.400 mensen met elkaar samen vanuit 12 vestigingen. PwC Nederland helpt organisaties en personen de waarde te creëren waarnaar zij op zoek zijn. Wij zijn lid van het PwC-netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 195.000 mensen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie.

PwC