GfK: Supermarktomzet 2015 stijgt met 3,2%

Hilversum, 8 januari, 2016 - De omzet van de Nederlandse supermarkten bedroeg in 2015 34,33 miljard. Dit is een stijging van 3,2% ten opzichte van 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 0,4% naar 22,25 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 2,8%.

Extra verkoopweek in 2015
De supermarkten in 2015 profiteerden van een extra verkoopweek (week 53). Op basis van een vergelijkbaar aantal weken in 2014 en 2015 (exclusief week 53 in 2015) bedroeg de supermarktomzet in 2015 33,63 miljard euro. Dit is een stijging van 1,1% ten opzichte van 2014.

Verwachtingen supermarktomzet voor 2016
Voor 2016 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 1,5% verwacht. Het aantal kassabonnen zal naar verwachting met 0,5% stijgen en de omzet per kassabon met 1,0%.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences