Meer dan 8 miljoen museumbezoeken met Museumkaart

In 2015 hebben 1,2 miljoen Museumkaarthouders 8,3 miljoen museumbezoeken afgelegd. Het aantal kaarthouders stijgt sinds 2011 met circa 100.000 per jaar. Gebruikers van de Museumkaart, die dit jaar 35 jaar bestaat, bezoeken musea gemiddeld 6,8 keer per jaar. Dit duidt op een sterke binding tussen musea en publiek.

In 2014 ging het om 7,4 miljoen bezoeken door 1,1 miljoen kaarthouders. Het aantal bezoeken is met 8% gestegen. De toename van het aantal Museumkaarten en bezoeken in de afgelopen jaren hangt samen met de (her)openingen van musea, bijzondere tentoonstellingen en uitbreiding van het aantal musea dat de kaart accepteert. Sinds 1 januari is de kaart ook geldig in Kasteel Huis Bergh, Kasteel Cannenburgh, Kasteel Heeswijk, Jan Uten Houte, De Looijerij, Micropia, Museum Nijkerk, het Noord Veluws Museum en Space Expo.

De Museumvereniging, de brancheorganisatie voor musea in Nederland, is uitgever van de Museumkaart. De Museumkaart wordt geëxploiteerd door Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. De Museumkaart is te bestellen op museumkaart.nl. Zie www.museumkaart.nl.

De Museumkaart kost Euro 59,90 en is vanaf de aankoopdatum een jaar geldig. Voor jongeren t/m 18 jaar kost de kaart Euro 32,45.

Voor meer informatie, neem contact op met Iris Noteboom, persvoorlichter Museumvereniging, +31 (0)20 551 29 38 of inoteboom@museumvereniging.nl.

Museumvereniging