Luchtzuiverende 'Plant bag' tegen smog: iGreen

Met een ontwerpwedstrijd van de organisatie Battle of Concepts daagde SIGN (Stich-ting Innovatie Glastuinbouw) jonge ontwerpers uit een persoonlijk draagbaar lucht-zuiveringssysteem te ontwikkelen. Het ontwerp moet gebruik maken van de lucht-zuiverende werking van plantenwortelsubstraat. De ontwerpers moesten aannemelijk maken dat hun ontwerp de buitenlucht effectief kan filteren (o.a. fijnstof en volatiel organische stoffen - VOS) en bovendien gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is om te dragen. De jury koos de 'Plant bag' van studenten van de TU Delft als winnaar.

De Plant bag is een rugtas met planten waarbij een ventilatorsysteem de lucht door een plantenwortelsubstraat als een fijnstoffilter (HEPA) trekt. De gezuiverde lucht komt via kraag of sjaal met uitblaasopening uit bij de neus en mond. Een rugtas is niet alleen prak-tisch, hij biedt ook veel gebruiksgemak (makkelijk aan te trekken, geen gewicht op je hoofd). Daarnaast is de rugzak ook personaliseerbaar en tot mode-item te ontwikkelen. SIGN gaat met het winnend concept verder. De komende maand wordt een prototype gemaakt en de werking van de iGreen Plant bag in de praktijk getest.

2e en 3e plek
Op plaats 2 en 3 eindigden respectievelijk de concepten Clean Air (personaliseerbare scooterhelm met planten) en AtMOSSphere (headset met de zuiverende werking van mos).

Luchtverontreinigingsproblematiek
De iGreen moet een oplossing bieden voor de toenemende luchtverontreiniging. Dit is namelijk één van de grootste problemen waar de wereld mee kampt. Zo leven we in Ne-derland gemiddeld 1 jaar korter door de luchtverontreiniging. In steden, maar zeker ook in het buitenland zoals China, zijn de smogproblemen nog vele malen groter. Uiteraard is het doel om op lange termijn luchtverontreiniging te beperken en te voorkomen, maar voorlopig is bescherming nog de enige optie.

De iGreen is een van de projecten van het nieuwe innovatieprogramma Waard&vol Groen van SIGN. Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN) is een initiatief van LTO Glaskracht Nederland en heeft voor de uitvoering van haar innovatieprogramma een alliantie met Innovatie Agro & Natuur van het ministerie van Economische Zaken.

Geplaatst in:

Neem voor meer informatie contact op met Dewi Hartkamp van SIGN, mobiel 06-53131944, e-mail dhartkamp@ltoglaskracht.nl.
Zie ook www.innovatieglastuinbouw.nl.
De alliantie SIGN en Innovatie Agro & Natuur werkt aan grensverleggende innovaties, o.a. in het kader van het realiseren van doelstellingen van de Topsector Tuinbouw.
Stichting Innovatie Glastuinbouw (SIGN heeft als doel een vitaal, duurzaam en maat-schappelijk gewaardeerde glastuinbouwcluster in 2030. Om dit doel te bereiken ontwikkelt SIGN krachtige vernieuwingsperspectieven met een lange termijn visie en korte termijn perspectief die de sector inspireren en in beweging brengen. SIGN richt zich op grensverleggende innovaties die verder gaan dan de belangen van individuele bedrijven en gevestigde instituties. De innovaties zijn strategisch, pre-concurrentieel en dienen het sectorbelang.
Zie voor de ontwerpwedstrijd (Battle): https://www.battleofconcepts.nl/battles/SIGN/iGree...

Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN)

Bleiswijk