Yisheng Biopharma maakt positief resultaat bekend van klinische onderzoeksfase I van nieuw rabiës vaccin met PIKA-adjuvans

BEIJING, 4 januari 2016 /PRNewswire/ -- Yisheng Biopharma Co., Ltd. ("Yisheng Biopharma"), een biofarmaceutisch bedrijf dat zich richt op het onderzoek naar en de ontwikkeling, productie, verkoop en marketing van vaccin-producten, maakte vandaag positieve toplineresultaten bekend van de klinische onderzoeksfase I van het PIKA rabiës vaccin, een te onderzoeken vaccin dat is ontworpen om een versnelde immuunrespons te bieden tegen virusinfectie na blootstelling. Het PIKA rabiës vaccin is een innovatief vaccin tegen rabiës dat is ontwikkeld door Yisheng Biopharma, en maakt gebruik van een nieuwe op dubbelstrengs-RNA gebaseerde analoog ("PIKA") dat zich gedraagt als toll-like receptor-3 (TLR-3)-agonist bij de activering van innate immuuncellen. Dit project werd in 2013 een "National Key Medicine Innovation" genoemd en wordt gefinancierd door het Chinese Nationale Ministerie van Wetenschap en Technologie.

Na het begin van de klinische symptomen heeft infectie met rabiës een sterftecijfer van bijna 100 procent en het blijft dan ook een van de dodelijkste acute infectieziekten die we kennen. In 2013 stierven er wereldwijd 60.000 mensen aan, en de ziekte vormt een ernstige bedreiging van de volksgezondheid in China, India en veel andere ontwikkelingslanden. En bovendien, zoals gerapporteerd door het Guangxi Center for Disease Prevention and Control (China CDC), blijft de gebrekkige vaccinatie van patiënten die aan het virus zijn blootgesteld een groot probleem. Van deze groep stierf 78,1 procent tussen de 6(e) en 27(e) dag na vaccinatie. Daarom is de snelle productie van neutraliserende antistoffen (of seroconversie) na vaccinatie van het grootste belang om de levens te redden van mensen met virusinfectie na blootstelling.

De eerste fase van het klinische onderzoek werd uitgevoerd bij de SingHealth Investigational Medicine Unit (IMU) in Singapore. Voor het onderzoek zijn 37 gezonde vrijwilligers aangetrokken om de preliminaire veiligheid en werkzaamheid van het te onderzoeken PIKA rabiës vaccin te testen. Enkele hoogtepunten van de toplineresultaten:

-- Het PIKA rabiës vaccin was veilig en werd goed verdragen, vergelijkbaar
met het controlevaccin dat commercieel verkrijgbaar is;
-- Het PIKA rabiës vaccin ontlokte een multi specifieke rabiës
T-cel-respons;
-- De versnelde kuur met het PIKA vaccin (3 doseringen in 7 dagen)
presteerde het om in 100% van de gevallen seroconversie te bereiken op
dag 14, waarmee is voldaan aan de standaardeis aan een rabiës vaccin.
Van deze groep bereikte 75% van de proefpersonen seroconversie op dag 7.
Ter vergelijking: de proefpersonen in de groep met het normale
vaccinatieschema (4 doseringen in 14 dagen) kregen op dag 7 het
controlevaccin toegediend. Van deze groep bereikte slechts 16,7%