Autoverkoop 2015: decemberrecord en plus van bijna 16 procent

Er zijn de afgelopen decennia in december nog nooit zo veel nieuwe auto's geregistreerd als in december 2015. 69.159 om precies te zijn, dat is 91% procent meer dan in december 2014. Voor heel 2015 noteert de Nederlandse autobranche een plus van 15,9 procent qua nieuwe registraties. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

Er zijn in 2015 449.350 nieuwe auto's op kenteken gezet. Dat is 15,9 procent meer dan in 2014 (387.572). Deze stijging, die voornamelijk in de laatste maanden van het jaar is geboekt, is grotendeels toe te schrijven aan aangescherpte fiscale normen rond met name de bijtelling per 1 januari 2016. Veel auto's die in 2015 in een gunstige bijtellingscategorie vallen, doen dat vanaf 1 januari 2016 niet meer. Met name leasemaatschappijen hebben daarom heel veel auto's op naam gezet, zodat de toekomstige berijders van deze auto's de komende vijf jaar nog van de gunstige bijtelling kunnen profiteren. Daarnaast zijn veel zakelijke rijders nog voor de jaarwisseling overgestapt op een leaseauto met gunstig bijtellingstarief.

Omdat dit veelal naar voren getrokken verkopen betreft, zal het aantal nieuwe registraties de eerste maanden van 2016 waarschijnlijk lager uitvallen dan gebruikelijk. Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: "Het is goed dat er in 2016 een begin wordt gemaakt met het aanpakken van de forse marktverstoringen door uit de hand gelopen fiscale stimuleringen."

Steven van Eijck, algemeen voorzitter van RAI Vereniging voegt daaraan toe: "Vanaf 2017 gaan de regels rondom autofiscaliteit gelden zoals we die in de brede coalitie van RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, VNA en Natuur & Milieu afspraken rond de zomer. Vanaf dat moment zal je gaan zien dat die regels de inleiding zullen zijn voor een stabielere en gezondere automarkt."

De vijf best verkochte merken van 2015:
1.Volkswagen (56.323 stuks/12,5% marktaandeel), 2. Peugeot (49.221/10,9%) , 3. Renault (35.209/7,8%) , 4. Opel (25.447/5,7%) en 5. Ford (25.219/5,6%)

De vijf best verkochte modellen van 2015:
1. Peugeot 308 (28.950 stuks /6,4% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (20.344/4,5%), 3. Renault Clio (17.010/3,8%), 4. Volkswagen Polo (12.103/2,7%) en 5. Volvo V40 (11.408/2,5%)

Einde bericht

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 9.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 43 miljard euro en werk bieden aan ruim 75.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie: Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 januari 2016

RAI Vereniging/BOVAG