Ouderen breien voor vluchtelingen

We zijn er voor elkaar. Dat is wat de Unie KBO, de grootste seniorenorganisatie van Nederland, wil uitdragen. Ook als het gaat om het vluchtelingendebat. Daarom heeft de Unie KBO met de actie 'Een warm gebaar' haar 190.000 leden opgeroepen iets te breien voor een vluchteling. Het Rode Kruis heeft laten weten blij te zijn met dit positieve initiatief.

Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa zal er persoonlijk voor zorgen dat de gebreide dassen, mutsen, truien en sjaals ook daadwerkelijk bij de vluchtelingen aankomen. Vanderkaa: 'Hoe mooi zal het zijn als zij straks iets dragen wat ouderen uit Nederland met liefde en compassie voor hen gemaakt hebben? Wij denken dat ouderen de wijsheid in pacht hebben en het goede voorbeeld kunnen geven. Niet alleen met woorden, maar ook met een warm gebaar. Omdat veel ouderen aan den lijve hebben ervaren hoe het is te moeten vluchten, onder te duiken of in oorlog te leven.'

Positief 'insteken'
Bekende Nederlanders zoals Jan Slagter, Hanneke Groenteman, Ernst Hirsch Ballin en Mies Bouwman steunen de actie. Mies Bouwman riep de ouderen in het ledenmagazine Nestor toe:

Als u al een tijdje denkt:
wat kan ik nou doen voor al die vluchtelingen?
En als u zo'n type bent dat meteen aan de gang gaat
als de gelegenheid zich voordoet,
en als u dan toevallig nog twee pennen hebt en wat knotten wol,
dan, ja dan, moet u gaan breien, voor al die mensen die letterlijk in de kou staan.

Vooruit allemaal:
Positief INSTEKEN
Doemdenken DOORHALEN
En alle mitsen en maren AF LATEN GLIJDEN

Warm gebaar
Alhoewel de oproep in het ledenmagazine Nestor nog maar net verschenen is, stromen de eerste zelfgebreide sokken en sjaals al binnen. Sommige KBO-afdelingen (de KBO kent zo'n 500 lokale afdelingen) hebben al dagen georganiseerd om met zijn allen te breien voor de vluchtelingen.

De actie loopt tot 1 februari 2016. Senioren die mee willen breien hoeven niet perse lid te zijn van de KBO. Wie mee wil doen kan de breisels opsturen naar Unie KBO, Breiactie, Julianaplein 2, 5211 BC 's-Hertogenbosch. De Unie KBO zorgt dan dat het warme gebaar op de juiste plek terecht komt. Op www.kbo.nl/breiactie zijn diverse breipatronen te downloaden.

Geplaatst in:

Over de Unie KBO
De Unie KBO is met 190.000 leden de grootste, onafhankelijke seniorenorganisatie van Nederland en komt op voor de belangen van senioren, voornamelijk op het terrein van zorg, welzijn, inkomen en koopkracht. Daarnaast biedt de Unie KBO haar leden diverse diensten, services en voordelen aan. Meer informatie over de Unie KBO: www.uniekbo.nl

Noot voor de redactie: voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Rob Vos, woordvoerder van de Unie KBO, 06 - 487 666 03 / 073-6123475.

Unie KBO, met ruim 190.000 leden, de grootste onafhankelijke seniorenorganisatie

's-Hertogenbosch