48 procent werkzoekenden vindt binnen twee weken nieuwe baan

Leeftijdsgroep tot 35 jaar geeft baan rapportcijfer 6.9

Werkzoekend Nederland heeft profijt van de aantrekkende arbeidsmarkt. Het aantal werkzoekenden dat binnen vijf weken nieuw werk vindt, ligt op 67 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 (potentieel) werkzoekenden. De positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt worden nog verder onderstreept door 30 procent van de respondenten. Deze groep geeft aan zelfs binnen één week een nieuwe professionele uitdaging te vinden.

Oud(er) vs. jong
In het onderzoek zijn grote verschillen te zien tussen de leeftijdsgroepen. Hoe ouder de werkzoekende, hoe langer het duurt om een baan te vinden. Voor 31 procent van de oudere werknemers (55-60 jarigen) duurde de laatste zoektocht naar een nieuwe baan veel langer, namelijk meer dan tien weken.

Beoordelen vacatureteksten
Uit het onderzoek is verder gebleken dat 34 procent van de werkzoekenden de eerste indruk van het bedrijf baseert op basis van de vacaturetekst. Ook wordt in het onderzoek aangetoond dat meer dan de helft (52%) het lastig vindt om op basis van de vacaturetekst te beoordelen of de functie passend is.

Tevredenheid baan
Hoe tevreden is de Nederlandse werknemer eigenlijk met zijn baan? In het onderzoek geeft de leeftijdsgroep tot 35 jaar haar baan het rapportcijfer 6.9. Mensen in de leeftijdscategorie 55+ waarderen hun baan met een halve punt hoger: 7,4.

"De arbeidsmarktstoplichten staan op groen", zegt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. "Dat de zoektocht naar een nieuwe baan voor bijna de helft van de werkzoekenden zo kort is, is zonder meer gunstig te noemen. De aantrekkende economie heeft duidelijk positieve effecten op de arbeidsmarkt. Ik hoop dat ondernemers deze positieve cijfers zien als een stimulans. Het vinden van talent zal alleen maar lastiger worden. Het is daarom goed om een slimme wervingsstrategie hoog op de agenda te zetten. Hoe positioneer je je als bedrijf zo dat je aantrekkelijk wordt voor werkzoekenden? Het zal één van de belangrijkste vraagstukken voor het aankomende jaar zijn."

Over het onderzoek
Het onderzoek gehouden in mei 2015 onder 1161 respondenten geeft de resultaten weer van een kwantitatief, online onderzoek van Unique Nederland in samenwerking met Motivaction. De respondenten van het onderzoek bestaan uit recent werklozen en latent/potentieel werkzoekenden onder de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn gekoppeld aan het zogeheten Mentality-model van Motivaction. Met het Mentality-model van onderzoeksbureau Motivaction worden Nederlanders opgedeeld in acht groepen van mensen die op een vergelijkbare manier in het leven staan. Dit model blijkt effectiever te zijn om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl

Marcommit
Lisanne van der Drift