Nederlands erfgoed te koop op Belgische kunstbeurs BRAFA

17 december 2015 - Op de 61e editie van de internationale Brussels Art Fair (BRAFA) worden enkele stukken aangeboden met een Nederlandse herkomst: een portret van de oudste zoon van Willem van Oranje, een koninklijke jachttrofee van Willem II, de mooiste hemelatlas ter wereld en een verfijnd 17e-eeuws bloemstilleven. Er staan 137 gerenommeerde kunsthandelaren op de Belgische beurs, die plaatsvindt van 23 t/m 31 januari in Tour & Taxis in Brussel. Uit Nederland doen Douwes Fine Art, Frans Jacobs Fine Art en Floris van Wanroij mee. Het evenement trekt jaarlijks ruim 55.000 kunstliefhebbers.

De kunstbeurs ontvangt in 2016 een record aan deelnemers: 137 kunsthandelaren uit zeventien landen. Zij bieden duizenden kunstwerken in twintig disciplines, van de oudheid tot de 21ste eeuw.

Koning Willem II liet rond 1849 een zilveren jachthoorn maken als prijs voor een jachtpartij in de bossen van Paleis het Loo. Een Engelse edelman won de trofee en het stuk kwam terecht bij de firma Storr & Mortimer dat het onder Britse vlag exposeerde tijdens de wereldtentoonstelling van 1851 in Londen. Dit veroorzaakte een klein schandaal want de hoorn was vervaardigd door de Utrechtse zilversmederij Van Kempen - het latere Van Kempen & Begeer. Prins Hendrik haalde het prachtstuk terug naar Nederland waar het een jaar later werd tentoongesteld. De hoorn wordt tijdens Brafa aangeboden door Galerie Dario Ghio (Monte-Carlo) voor circa €28.000.

Topstuk bij Jan Muller Antiques (Gent) is een portret van Filips Willem (1554-1618) uit 1599-1600 van Frans Pourbus II (1569-1622) met een vraagprijs van €900.000. Hij was de oudste zoon van prins Willem van Oranje en diens eerste echtgenote, Anna van Egmont. Zijn levensloop is opmerkelijk: toen zijn vader de Nederlandse Opstand ging leiden werd Filips Willem, een 14-jarige student in Leuven, overgebracht als gijzelaar naar het Spaanse hof in Madrid. Hij zag zijn vader nooit meer en keerde pas in 1595 terug.

Douwes Fine Art (Amsterdam) biedt een prachtig paneel uit 1625 van Ambrosius Bosschaert de Jonge (1609-1645). Het ragfijne bloemstilleven met bloemen en insecten is met precisie geschilderd in de stijl van zijn leermeester, vader Ambrosius Bosschaert. De vraagprijs is ongeveer €155.000.

Een zeldzame Italiaanse Embriachi huwelijkskist van rond 1400, gedecoreerd met scènes uit het leven van Paris, is te zien bij de Nederlandse deelnemer Floris van Wanroij (Dommelen). Het zeshoekige stuk verkeert in voortreffelijke staat; een vergelijkbaar exemplaar bevindt zich in de collectie van het Victoria & Albert Museum. De vraagprijs is €165.000.

De derde Nederlandse exposant is Frans Jacobs Fine Art (Amsterdam). De galerie presenteert diverse werken van de Koreaanse Minjung Kim (1962). In haar ateliers in Italië en Monaco combineert de kunstenares westerse met oosterse technieken. Dat toont Red Mountain uit 2003, een gelaagd landschap in rode inkt op rijstpapier aangeboden voor €19.000.

Antiquariaat Sanderus (Gent) brengt de Harmonia Macrocosmica, de mooiste hemelatlas ter wereld. Een kleurrijk hoogtepunt van de Hollandse cartografie, in 1661 uitgegeven door kosmoloog Andreas Cellarius (1595-1665) bij Janssonius in Amsterdam. De vraagprijs ligt boven de €100.000.

Brafa 2016 (23 t/m 31 januari), Tour & Taxis, Havenlaan 86C, 1000 Brussel. www.brafa.be

Op www.brafa.be vindt u meer informatie en video's.
Volg Brafa ook op Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram. Een impressie van de objecten:

Voor nadere informatie, persberichten in andere talen en afbeeldingen:

Art Content, Denise Hermanns

T: +31 (0)30 27 64 370