Watertips voor bij het kerstdiner

Den Haag, 17 december 2015 - We staan er vaak niet bij stil, maar de smaak van een gerecht wordt beïnvloed door het water dat je er bij drinkt. Bevat het wel of geen koolzuur en wat is de unieke mineralensamenstelling van het water? En wist je dat het koolzuur in mineraalwater een reinigende werking heeft op je smaakpapillen? Door met deze en andere watertips rekening te houden stel je het ideale kerstdiner samen.

Koolzuur reinigt de smaakpapillen
De water- & spijscombinatie tijdens een diner is belangrijker dan mensen denken. De keuze voor het soort water heeft wel degelijk invloed op de smaakbeleving. Een handige richtlijn om aan te houden is om het koolzuurgehalte in het water gedurende het diner af te bouwen. Aan het begin van het diner ga je nog veel smaken proeven. Het is daarom verstandig om bij het voorgerecht een sterk bruisend mineraalwater te serveren. Dit reinigt namelijk de smaakpapillen. Serveer vervolgens een licht bruisend mineraalwater bij het hoofdgerecht en een koolzuurvrij mineraalwater bij het nagerecht. Op die manier worden de diverse gangen het beste begeleid met water.

Mineralen in waters
Naast het koolzuurgehalte, heeft ook de mineralensamenstelling van water effect op de smaakervaring van gerechten. Een belangrijke tip is dus om voor aanvang van het kerstdiner te testen bij welke mineraalwaters de smaken van de gerechten het best tot zijn recht komen. Mineraalwater wordt gedurende een proces van enkele tot vele jaren natuurlijk gezuiverd door de verschillende aardlagen. Mineraalwater wordt vervolgens direct bij de bron gebotteld en ondergaat geen extra behandeling. Hierdoor krijgt elk mineraalwater zijn eigen unieke mineralensamenstellingen.

De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is de branche organisatie voor de frisdranken-, water-, sappen- en siropenindustrie. Bij de FWS zijn de in Nederland gevestigde producenten van frisdranken, waters, sappen en siropen aangesloten. Evenals een aantal buitenlandse fabrikanten met verkoopkantoren in Nederland. Een uitgebreid overzicht van al onze leden vindt u op onze website www.fws.nl.

Meer informatie over mineraalwater leest u op: http://www.fws.nl/mineraalwater/productieproces

Voor meer informatie over de inhoud van het persbericht kunt u contact opnemen met Karin Meijnen (kmeijnen@dranken.org tel: 070-3180710)

Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen

www.fws.nl