Drie keer meer verkooppunten van sigaretten dan bruin brood

"Zolang wij sigaretten normaal blijven vinden, vindt de nieuwe generatie dit ook"

Nederlandse jongeren worden gemiddeld drie keer vaker geconfronteerd met de verkooppunten van tabaksproducten dan van gewoon bruin brood. Zo kunnen we in Nederland op bijna 9.400 structurele plaatsen een gewoon bruin brood kopen (supermarkten en bakkerijen) en op minimaal 30.000 verkooppunten tabak (supermarkten, cafés en kroegen, benzinestations, tijdschriftenwinkels, kiosken en sommige drogisterijen). Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel, op verzoek van KWF Kankerbestrijding. Blootstelling aan tabaksproducten vergroot de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. KWF wil mensen meer bewust maken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten terwijl we het hebben over een product dat meer dan de helft van de rokers doodt. Daarom start KWF vandaag met de campagne 'Eigenlijk best gek hè?' met cabaretier Roué Verveer in de hoofdrol.

Iedere dag raken 100 kinderen verslaafd aan roken. Meer dan de helft van de rokers overlijdt vroegtijdig aan de gevolgen van roken. Tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.

Rondom de school
KWF Kankerbestrijding heeft per provincie steekproefsgewijs bekeken op hoeveel plekken binnen een kilometer rondom een middelbare school, scholieren worden geconfronteerd met verkooppunten van sigaretten en brood. Hieruit blijkt dat niet alleen de verhouding in grotere steden scheef is. Ook in kleinere steden zoals bijvoorbeeld rondom het Calvijn College in Middelburg is de verhouding best gek. Daar kunnen scholieren in een straal van een kilometer om de school op 10 plekken tabak krijgen en slechts op 3 plekken een bruin brood.

Tabak is geen normaal product
Fleur van Bladeren, teamleider preventie bij KWF Kankerbestrijding: "Het is makkelijker om een pakje sigaretten te kopen, dan een gewoon bruin brood. Jongeren worden op veel plekken geconfronteerd en verleid met tabaksproducten. Wanneer ze iets kopen in de supermarkt, wanneer ze de benzine voor hun scooter afrekenen, als ze hun chipkaart opladen of een tijdschrift kopen. Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat ruim 1 op de 2 rokers doodt. Geen enkele ouder wil dat zijn kind gaat roken. Laten we onze jeugd dan ook echt beschermen. Want zolang wij sigaretten normaal vinden, vinden onze kinderen dat ook."

Rookvrije Generatie
KWF Kankerbestrijding wil voorkomen dat kinderen gaan roken en op latere leeftijd ernstige gezondheidsproblemen ontwikkelen. In deze campagne wil KWF Kankerbestrijding mensen bewustmaken dat we in Nederland nog heel normaal omgaan met sigaretten. En zolang wij dat doen, zullen onze kinderen dat ook doen. Daardoor wordt de kans vergroot dat kinderen beginnen met roken en dat willen we juist voorkomen.

Deze campagne bouwt voort op de Rookvrije Generatie. Een beweging die KWF Kankerbestrijding eerder dit jaar samen met de Hartstichting en het Longfonds is gestart om het mogelijk te maken kinderen vrij van tabaksrook en de verleiding om te gaan roken, op te laten groeien.

Voor meer informatie
KWF Kankerbestrijding
Marsja Meijer
Woordvoerder
Amsterdam
MMeijer@kwf.nl
www.kwf.nl
020-5700538 / 06-10153028

KWF Kankerbestrijding

plaats:
Amterdam
website:
http://www.kwfkankerbestrijding.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234