Van Straalen benoemd tot lid Europese commissie regelgeving

Voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland gaat zich ook in Europa inzetten voor betere wet- en regelgeving voor het midden- en kleinbedrijf. Hij is vandaag door de Europese Commissie benoemd tot lid van de stakeholdersgroep van het REFIT-platform, de Brusselse commissie voor regeldrukbestrijding. Van Straalen vertegenwoordigt in dit platform het volledige Europese mkb. MKB-Nederland krijgt hiermee een belangrijke rol in het hart van Europa bij het verbeteren van wet- en regelgeving.

Het speerpunt van Van Straalen in de REFIT-stakeholdersgroep is het mkb-proof maken van Brusselse regels. Think small first is het adagium: wet- en regelgeving moeten zijn afgestemd op de maat van kleine en middelgrote bedrijven.

De REFIT-stakeholdersgroep is in het kader van het Better Regulation voorstel van eerste vice-president Frans Timmermans opgericht. De taak van deze groep is het verzamelen van knelpunten in de regelgeving, het leveren van suggesties ter verbetering van Europese regelgeving en de implementatie daarvan door de lidstaten. De stakeholdersgroep telt achttien leden uit de verschillende lidstaten en kent een gemêleerde samenstelling: naast vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven zijn onder andere ook (Europese) consumenten- en milieuorganisaties vertegenwoordigd.

Mieke Ripken, 06-11351727

MKB-Nederland