Culturele Hoofdstad van Europa Mons 2015 sluit af in feeststemming

met meer dan 2.100.000 bezoekers,
met 4000 betrokken studenten en 2140 vrijwillige ambassadeurs,
...
is het tijd om in de vier windstreken de feestlampions aan te steken voor een groots slotfeest voor Mons 2015.

Wie al zoekt naar cijfers en conclusies: "De eerste cijfers voor Mons 2015 zijn versterkend", vat Yves Vasseur, Algemeen Commissaris van Mons 2015, samen: "Een absoluut bezoekersrecord voor een Belgische kunsttentoonstelling met 'Van Gogh in de Borinage: de geboorte van een kunstenaar', VisitMons noteerde halverwege tot zesmaal meer toeristen dan de voorbije jaren, ... Het succes laat zich niet alleen opsommen in cijfers en anekdotes. De titel 'Culturele Hoofdstad van Europa' garandeerde een grote internationale zichtbaarheid voor de uitzonderlijke metamorfose van de stad en haar inwoners. De stad vond een nieuwe fierheid vanuit haar erfgoed en een versterkt zelfvertrouwen."

De burgemeester van Bergen, Elio Di Rupo, startte het project op met Yves Vasseur en maakte van Mons 2015 een belangrijke motor voor de stadsontwikkeling: "In tien jaar tijd hebben we de Stad een nieuw gezicht gegeven, dankzij Mons 2015 en de Europese investeringen. De stedelijke transformatie en architectuur hebben een sterke nationale en internationale aantrekkingskracht met vijf nieuwe musea, een uniek congrescentrum, een design centrum en het toerismebureau VisitMons met eengemaakt ticketingsysteem. Mons 2015 geeft het rijke patrimonium een nieuwe glans."

De innerlijke metamorfose, de Renaissance van Bergen laat sterke sporen na: "Mons 2015 bood de ruimte om nieuwe culturele activiteiten te ontwikkelen met meer soepelheid, familiale gezelligheid en vrijgevigheid. Inwoners, verenigingen, kunstenaars en medewerkers vonden in Mons 2015 energie, durf, ervaring, verbondenheid en een hernieuwde fierheid."

"Eén van de grootste realisaties van Mons 2015 is dat vele inwoners hun stad hebben herontdekt," bevestigt Elio Di Rupo. "Die nieuwe visie en verbondenheid stimuleert alle krachten in de stad. De werkgevers, vakbonden, leerkrachten, zelfstandigen... hebben zin om verder te gaan in deze ontwikkeling. Er is een nieuwe economische en sociale dynamiek, met zeer veel privé-initiatieven."

En daarna?

Burgemeester Elio Di Rupo drukt zijn wens duidelijk uit: "Het jaar 2015 laat een sterke erfenis achter. Cultuur, technologie, creativiteit en toerisme vormen het succesrecept voor de ontwikkeling van deze regio. Het is mijn wens dat Stichting Mons 2015 te behouden en de krachtlijnen van het programma, in het bijzonder het participatief project de Grote Acht met de 19 zogenaamde deelgemeenten en internationale toptentoonstellingen (zoals rond Andy Warhol en Van Gogh) die duizenden bezoekers aantrekken. De Stichting Mons 2015 zal samen met het Theater Manège Mons, ongeveer elke twee jaar, vanaf 2018, een belangrijk multidisciplinair, cultureel project organiseren dat op lange termijn het beeld van de stad en haar culturele ontwikkeling versterkt."

Algemeen Commissaris van Mons 2015 ziet het begin van een nieuwe tijd en nieuwe modellen: "Er is een nieuwe generatie publiek, jongeren en gezinnen hebben massaal deelgenomen aan diverse activiteiten. Nieuwe locaties, nieuwe afspraken en een open aanpak werden duidelijk gesmaakt. Mons invisible, De Literaire Tuin, Bistrot Folie, straattheater.... Terwijl televisie, tablets en computers het beste van de sport, opera en cinema aan huis bestellen, komen mensen vandaag naar buiten op zoek naar een andere ervaringen, voor de ontdekking, de verrassing en ontmoeting. Schommelend op de Grote Markt, rondhangend in de tuin van het Belfort of voor een nachtelijke tocht doorheen de stad met een onbekende theatermaker.... Cultuur maken is .... het verschil maken."

Hieronder vindt u meer cijfers op basis van de 95 % afgeronde projecten ( in afwachting van de slotactiviteiten en tentoonstellingen).Een uitgebreidere analyse van de economische impact loopt (via agentschap KEA) en wordt omstreeks april verwacht.

Er is reeds duidelijk een evolutie in de perceptie van de stad en haar imago en merkbekendheid, maar die laat zich nog niet becijferen. Een beetje zoals de charme van de plaveien, de smaak van het Car d'Or bier of een zonnig zondag op de kerstmarkt op de Grote Markt....

Cijfers - december 2015

1. Bezoekerscijfers tot 30 november 2015

Totaalaantal bezoekers: 2.136.700 personen
- Volgens nationaliteit (in volgorde van aantallen):
Frankrijk

Festival au Carré (zomerfestival): 15.000 personen
Café Europa: 15.000 personen
De week van Orlandus Lassus: 15.000 personen

NB: De koepelstructuur van de stedelijke musea ontving 462.200 bezoekers.
Musée du Doudou: 41.500 personen
Het Belfort: 35.000 personen
Mons Memorial Museum: 21.000 personen

Bezoekersaantallen VisitMons: + 470% tegenover 2014

Geleide bezoeken in 2015 (zowel stadsbezoeken als tentoonstellingen):
6.012 geleide bezoeken goed voor 106.722 personen. + 2500% tegenover 2014

Aantal vrijwilligers: 5000 waaronder 2140 ambassadeurs

2. Omzet - Economie
Totaalbudget uitgaven Mons 2015: 70 miljoen euro
Publieke middelen: 60 miljoen
Private middelen: 10 miljoen

Gemiddelde uitgave per toerist: 75 Euro per dag (117 Euro met overnachting en 39 Euro door dagtoeristen) - bron KEA-enquête
Totaalinkomsten tickets en verkoop: 3,160 miljoen Euro waarvan 570.687 verkochte tickets
Aantal privépartners: Business Club Mons 2015 telt 841 bedrijven als lid en 70 privé- en institutionele sponsors (buiten artistieke bijdragen)
Aantal partnerhandelaars: 110 partnerwinkels in Groot-Mons en 22 producten met het kwaliteitslabel Mons 2015.

Aantal nieuwe restaurants geopend in 2015: 38 in in Groot-Mons
Aantal nieuwe handelszaken geopend in 2015: 70 in Groot-Mons

Artistiek programma

Aantal betrokken kunstenaars: 5000 waarvan 1500 lokale kunstenaars
Aantal vrijwilligers: 5000 waarvan 2140 ambassadeurs
48 partnersteden en -gemeenten
50 partnerinstellingen

2189 voorbereidende vergaderingen voor Grand huit
62 liter verf voor de 10 km La Phrase in de stad
7000 boeken voor Biografias van Alicia Martin
27.000 Km hout voor The Passenger van Arne Quinze
20.000 betonblokken voor Dominoes van Station Opera House
175 directe internetverbindingen vanuit Café Europa Mons met de 15 partnersteden met hun eigen Café Europa
147 liter artisanaal bier verkocht in de Literaire Tuin
1000 vlaggen en spandoeken voor de Manif Idéale
124 vossenmaskers in 3D uitgesneden met de lasercutter van het FabLab van Café Europa
1768 filmpjes door het publiek opgeladen via de Beehive-app en getoond op de videowall van Café Europa

3. Infrastructuur
Nieuwe culturele en toeristische infrastructuur gerealiseerd of gerenoveerd in het kader van Culturele Hoofdstad van Europa:

Arsonic
L'Alhambra
Artothèque
Belfort
Doudou Museum
MMM - mons memorial museum
Silex'S (Spiennes)
MICX - congrescentrum
Maison du Design
VisitMons
Zetel van de Stichting Mons 2015 op 106 rue de Nimy

Renovatie van Maison Losseau, BAM en Mundaneum
Tijdelijke bouwwerken of inrichting: De literaire Tuin, Café Europa, Mons invisible Les jardins suspendus, Bistrot Folie, M.

4. Pers
- Aantal nationale persartikels, radio en TV: 8420 ( nationaal bereik: 401.186.143 personen)
- Aantal internationale persartikels, radio en TV: 3717
- Aantal geaccrediteerde journalisten: 2330 accreditaties waarvan 450 internationale journalisten
- Social Media: meer dan 70.000 vermeldingen op Twitter, met een bereik van meer dan 125 miljoen gebruikers (België en internationaal)
- Website: 1,1 miljoen unieke bezoekers (meer dan 5 miljoen pageviews)

5. HR
Aantal mensen werkzaam voor de Stichting Mons 2015: 183 personen (waarvan 142 vrouwen)
164 contracten van bepaalde duur
19 contracten van onbepaalde duur
Gemiddelde leeftijd: 34 jaar

6. Public Relations - Internationaal
41 nationale delegaties
710 betrokken onderwijsmensen
82 internationale delegaties (1760 personen)
42 vertegenwoordigingen in het buitenland

Bekende bezoekers :
Youssou N'Dour, Patti Smith, Salvatore Adamo, Princes Léa, Martine Aubry, Mr Omyia (President van Mitsubishi) en vele anderen.

Bekende Vlamingen als kunstenaar en bezoeker: Kevin Janssens, Luc Tuymans, De Madammen (Radio 2), Oscar and The Wolf, Balthazar, ...

De Koninklijke familie bracht een bezoek aan meerdere tentoonstellingen.

7. Nog meer cijfers ...
210.000 badges
10.999 bestelbonnen
800 kg koffie
100 911 hashtags #mons2015
1583,69 m2 promotiezeil
3 miljoen e-mails verzonden door het team van Mons 2015

Ook na 12 december valt er veel te beleven in Bergen !

De grote tentoonstellingen lopen tot 17 januari De Man, de Draak en de Dood : De glorie van Sint-Joris, tot 24 januari Parade sauvage en Verlaine in het BAM tot 31 januari D'entre eux van Cédric Gerbehaye in Salle Saint-Georges op de Grote Markt.

Nog meer cultuur in 2016 :

Vanaf 15 januari "Gestes Bleus", tentoonstelling over de Vlaamse auteur Emile Verhaeren in Maison Losseau en zijn Europese netwerk naar Verlaine, Seurat en Zweig.

Vanaf 10 maart VIA festival rond nieuwe technologie en tijdens de zomer Festival au Carré
Terry Fox en Bill Viola in BAM van 12 maart tot 12 juni 2016.
De Wereld op bezoek : Abidjan (Ivoorkust) vanaf 21 april 2016.

Meer informatie: www.mons2015.eu
Overzicht beeldmateriaal: https://www.flickr.com/photos/mons_2015/sets/

Voor vragen kunt u contact opnemen met:
Heidi Vandamme, Persrelaties Nederland
heidi.vandamme@mons2015.eu