VZVZ vertrouwt op goede afloop hoger beroep

Op 11 december 2015 diende voor het Gerechtshof in Arnhem het Hoger Beroep dat de VPHuisartsen (VPH) heeft ingesteld tegen de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ). VZVZ ziet de afloop van het hoger beroep met vertrouwen tegemoet.

VZVZ vertrouwt op een goede afloop. Zij baseert zich daarbij op enkele zekerheden. VZVZ voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving. De activiteiten van VZVZ zijn in de afgelopen jaren wettelijk getoetst en goed bevonden door de daartoe bevoegde toezichthouders. In 2014 heeft de rechtbank Utrecht VZVZ in eerste aanleg in het gelijk gesteld.

Patiënt
Het Landelijk Schakelpunt (LSP) voorziet in een belangrijke behoefte van de leden van VZVZ; ruim 90% van alle eerstelijns zorgverleners in Nederland en bijna alle ziekenhuizen. Zij vertrouwen op de 24/7 beschikbaarheid van medische informatie over patiënten die zij moeten behandelen. Wekelijks worden 1 miljoen medische opvragingen verwerkt via het LSP. Daarmee zijn de activiteiten van VZVZ dus ook van groot belang voor de veiligheid van de individuele patiënt. Inmiddels hebben ruim 9,3 miljoen Nederlanders hun zorgverlener(s) toestemming gegeven hun gegevens beschikbaar te stellen.

Veilig
Niet alleen voldoet VZVZ met het LSP aan geldende wet- en regelgeving op het gebied van toestemmingen en gegevensuitwisseling. Ook op het gebied van beveiliging voldoet het LSP aan alle officiële eisen en normen. Daarmee waarborgt VZVZ zowel de privacy van de patiënt als de integriteit van het systeem.

Geplaatst in:

VZVZ houdt zich primair bezig met het behartigen van de belangen van de zorgaanbieders op het gebied van zorgcommunicatie. VZVZ is een vereniging. De leden zijn de zorgaanbieders en verwante rechtspersonen. VZVZ heeft als belangrijkste taken: het ontwikkelen van beleid en strategie voor de exploitatie en verbetering van de zorginfrastructuur. VZVZ treedt op als verantwoordelijke voor de gegevensverwerking en is opdrachtgever en bestuurder van het VZVZ Servicecentrum dat de infrastructuur beheert en exploiteert.

Op de eigen website heeft VZVZ een kort statement geplaatst.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Alf Zwilling:
zwilling@vzvz.nl
VZVZ