"9 op de 10 huisbezitters zich bewust van energieverbruik"

Negen op de tien huisbezitters zijn zich bewust van hun energieverbruik en een derde houdt dat zelfs nauwkeurig bij. Dit blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en zonnepanelenleverancier Sungevity, uitgevoerd door Multiscope.

Negen op de tien Nederlanders hebben minimaal twee maatregelen genomen om hun persoonlijke energieverbruik terug te dringen. De populairste energiebesparende maatregelen zijn de aanschaf van energiezuinige lampen of apparatuur en gedragsaanpassingen (zoals korter douchen). Veel Nederlanders gaan echter een flinke stap verder. Zo heeft een ruime meerderheid een zuinige HR-ketel en huisisolatie.

Zonnepanelen worden mainstream
De populariteit van zonnestroom blijft groeien. Twaalf procent van huisbezitters die nog geen zonnepanelen heeft (ons land telt rond de 4 miljoen eigen woningen) geeft aan dat ze op korte termijn zeker of waarschijnlijk zonnepanelen zullen aanschaffen. Uit het onderzoek bleek ook dat twintig procent van de ondervraagden de kosten van zonnepanelen ruim overschatten.

“Het is fantastisch om te zien hoe zonnestroom de doorbraak naar mainstream maakt,” zegt Roebyem Anders, vicepresident van Sungevity International. “Ook zie je duidelijk een verschuiving in leeftijd. Niet alleen ouderen maar ook steeds meer jongeren overwegen zonnepanelen aan te schaffen.”

Driekwart positief over klimaattop
Het bewuste energiegedrag onder Nederlanders en de bezorgdheid over het klimaat gaan hand in hand. Uit het onderzoek – dat enkele weken geleden werd uitgevoerd – bleek dat driekwart van de Nederlanders positief gestemd was over de klimaattop in Parijs en denkt dat de top een goede kans is om vooruitgang te boeken. Op de vraag: ‘Hoe belangrijk is de klimaatconferentie in Parijs volgens u?’ antwoordde twaalf procent zelfs dat het de laatste kans is voor een leefbare aarde voor onze kinderen. Slechts zeven procent zegt dat de klimaattop onbelangrijk is. Zes procent denkt dat de kosten om een verdrag na te leven de economie onnodig zullen afremmen. Milieu Centraal heeft onlangs een overzicht met klimaatklappers gelanceerd. Een mooi startpunt om het gezin, de buren of vrienden om de keukentafel te verzamelen voor een eigen klimaattop.

Stappenplan? Ja, graag!
De bereidheid om te besparen is groot, maar hulp is welkom. Bijna de helft van de huisbezitters zou een stappenplan of checklist met mogelijke energiebesparende maatregelen handig vinden, blijkt uit het onderzoek. Milieu Centraal voorziet hier in met de online module Verbeteruwhuis.nl. Na het invullen van de kenmerken van de eigen woning volgt een advies over wat een eerste voordelige stap is om het huis energiezuiniger te maken.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en opvragen van het onderzoeksverslag:
Sungevity - Roebyem Anders | Vice President Development Sungevity Europe | 020 3090904 | 06 54942883 | randers@sungevity.nl

Milieu Centraal - Woordvoerder Mariken Stolk, tel. 06 - 811 662 14
e-mail: mariken.stolk@milieucentraal.nl

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en zonnepanelenleverancier Sungevity middels online surveys, waarbij een representatieve steekproef van 1005 Nederlanders (18-70 jaar) is ondervraagd. Zij hebben twee vragen beantwoord over de klimaattop en energiebesparing in het algemeen, en daarnaast een twintigtal vragen over energiebesparingsmaatregelen zoals zonnepanelen, elektrisch rijden en isolatie.

Over Milieu Centraal
Milieu Centraal is een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten praktische informatie biedt over milieu en energie in het dagelijkse leven; van afval tot zonnepanelen. Alle tips en adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media en informeert per dag zo'n 5.000 consumenten via milieucentraal.nl en andere websites.

Over Sungevity
Dankzij de gepatenteerde remote solar design technologie kan Sungevity razendsnel per dak berekenen wat de gemiddelde opbrengst van zonnepanelen zal zijn, die Sungevity als enige in Nederland 20 jaar garandeert. Het bedrijf biedt diensten aan in Nederland, de VS, Duitsland en Groot-Brittannië. Sungevity is een social enterprise en ontving de onderscheiding 'Beste voor de Wereld' van B Corp, uitgereikt aan bedrijven die hun ondernemerskracht aanwenden om oplossingen voor maatschappij en milieu te vinden. Voor meer informatie: www.sungevity.nl.

Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Milieu Centraal