Ombudsman stelt zich voor in campagne

De Nationale ombudsman stelt zich (opnieuw) voor aan Nederland in een publiekscampagne. Vanaf 10 december start een campagne om de naamsbekendheid te vergroten. De ombudsman zelf, Reinier van Zutphen, is samen met zijn medewerkers te horen in een radiospot en op online kanalen. Mensen die problemen hebben met de overheid en er zelf niet uit komen, moeten weten dat er een onafhankelijk instituut is dat hen op weg kan helpen. Te weinig mensen weten dat er een Nationale ombudsman is, of kloppen door misverstanden niet bij hem aan.

Met de nieuwe publieksvoorlichtingscampagne wil de ombudsman grotere naams- en functiebekendheid realiseren bij het algemeen Nederlands publiek. Een peiling in maart 2015 wees uit dat 12,4% van de Nederlandse bevolking spontaan de Nationale ombudsman noemt, als instantie die klachten behandelt over de overheid.
De ombudsman kan zijn werk alleen doen als de mensen die hem nodig hebben, hem ook weten te vinden. Daarom moet de naamsbekendheid omhoog. Uit onderzoek blijkt dat er een aantal misverstanden leven over het werk van de Nationale ombudsman. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat de Nationale ombudsman er is voor grote en kleine problemen. Of denken dat de ombudsman zijn werk alleen doet.

Wanneer burgers bij de Nationale ombudsman aankloppen omdat het mis is gegaan tussen hen en de overheid, helpt een medewerker van de Nationale ombudsman hen (op weg) met het oplossen van hun probleem. Dit gebeurt door burgers de weg te wijzen naar het juiste loket. Door ze met adviezen te helpen hun probleem zelf op te lossen. En door op een effectieve manier onderzoek te doen. De campagne laat zien dat de Nationale ombudsman een organisatie is met zo'n 170 medewerkers met uiteenlopende specialistische achtergronden. Reinier van Zutphen is het boegbeeld. Mensen worden uitgenodigd contact op te nemen via het gratis telefoonnummer 0800 33 5x5. Van Zutphen: "Ik sta voor u klaar als het misgaat tussen u en de overheid." Het reclamebureau Mensch heeft de campagne ontwikkeld.

Het campagnemateriaal kunt u raadplegen op www.nationaleombudsman.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erna van Eerden, (070) 356 36 37 of Yara Backx, (070) 356 35 22. Kijk voor meer nieuws, rapporten en achtergrondinformatie op www.nationaleombudsman.nl. Volg de Nationale ombudsman op Twitter (@nat_ombudsman), Facebook (/nationaleombudsman) en YouTube (/nationaleombudsman).

De Nationale ombudsman helpt burgers op weg als het misgaat tussen hen en de overheid. En daagt de overheid uit anders te kijken naar diensten, processen en innovaties. Reinier van Zutphen is de Nationale ombudsman, hij is benoemd door de Tweede Kamer. Met 170 medewerkers behandelt hij elk jaar 37.000 klachten.

De Nationale ombudsman

plaats:
Den Haag

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234