LeasePlan: doorbraak autodelen pas mogelijk bij schaalvergroting

Ook communicatie en gebruiksgemak zijn kritische succesfactoren

Autodelen zit duidelijk in de lift, maar voor een doorbraak is meer kritische massa nodig. Deelauto's worden vooral gebruikt door jonge mensen in steden. Een grotere groep is bereid een deelauto te gebruiken als men weet hoe dit precies werkt en er voldoende auto's beschikbaar zijn. Dat concludeert LeasePlan Nederland in het eerste deel van het Trendreport Autodelen dat vandaag officieel is gepresenteerd. Het Trendreport is gebaseerd op een uitgebreid groot onderzoek dat LeasePlan heeft uitgevoerd naar de feiten en fabels over autodelen. Daarvoor sprak de leasemaatschappij onder meer met een aantal trendwatchers in de automotivesector.

LeasePlan heeft onderzocht hoe groot autodelen nu echt is, welke varianten het meeste potentieel hebben en wat ervoor nodig is om autodelen op te schalen van nichemarkt naar mainstream. Autodelen is met name populair in stedelijke gebieden en dan vooral bij jongere generaties chauffeurs. Onbekend maakt onbemind. Autodelen wordt aantrekkelijker als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Om nieuwe doelgroepen aan te spreken zullen autodeelaanbieders allereerst betere voorlichting moeten geven over de mogelijkheden die het biedt. Daarnaast is het belangrijk dat reserveren en gebruiken van deelauto's zo gemakkelijk en laagdrempelig mogelijk is. Realtime en 24/7 inzicht in beschikbaarheid, keuzemogelijkheid en langere looptijden, kunnen bijdragen aan het succes.

Daarnaast moeten er simpelweg méér deelauto's komen, zegt Martijn Versteegen, Marketing Director bij LeasePlan Nederland. "Hoe meer deelauto's beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het wordt om er eentje om de hoek te pakken. Bij voorkeur hoef je de deelauto niet altijd terug te brengen naar de plek waar je 'm ophaalde. Het is een beetje een kip-ei-verhaal dat alleen kan worden doorbroken door up front te investeren in deelauto's. De kosten gaan hier voor de baten uit."

Round-trip-model meest kansrijk
In het Trendreport is tevens in kaart gebracht welke vormen van autodelen de meeste potentie hebben. Volgens de ondervraagde trendwatchers uit de automotive en smart cities sector blijft het Peer2Peer-model vooralsnog het meest kwetsbaar. Dit komt omdat er altijd relatief veel onzekerheden zullen blijven over de kwaliteit van het voertuig, het overdrachtsmoment en de beschikbaarheid. Het round-trip-model heeft volgens de experts het meeste potentieel, omdat dit het best aansluit bij wat mensen al kennen. Een nieuwe kansrijke optie die de experts noemen is de buurtpoolauto.

LeasePlan biedt wereldwijd zakelijk autodelen aan met SwopCar. In Nederland gebeurt dat al vijftien jaar via dochterbedrijf Mobility Mixx. Voor de werkgever is totale ontzorging het sleutelwoord: Mobility Mixx geeft advies over de inzet van het aantal auto's, verzorgt het totale beheer, de ritregistratie, het reserveringssysteem en de berijdersondersteuning.
Versteegen: "Autodelen voor particulieren is vooralsnog een niche markt, maar wel een markt met veel potentieel die wij nauwlettend in de gaten houden. Dit onderzoek laat zien dat er voor de juiste partijen commerciële kansen zijn op het moment dat de deelautomarkt volwassen wordt. Op dat moment willen wij klaar zijn om in te stappen."

Deel 2 van het Trend Report Autodelen zal in januari 2016 verschijnen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

LeasePlan
Nicole Hagen
T. (036) 527 1413
E-mail: nicole.hagen@leaseplan.nl
www.leaseplan.nl

Creative Venue PR
Marianne de Bruijn
T. (020) 452 5225
m.de.bruijn@creativevenue.nl
www.creativevenue.nl

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van LeasePlan Nederland? Abonneer u dan nu op onze newsfeed (via RSS) en volg ons ook op twitter, linkedin en facebook.

Over LeasePlan
Al meer dan 50 jaar maakt LeasePlan wagenparkbeheer en mobiliteit van leaserijders gemakkelijker.
Met ruim 125.000 auto's in Nederland en 1.5 miljoen auto's in 32 landen is LeasePlan de grootste en meest toonaangevende leasemaatschappij ter wereld. Klanten profiteren hierdoor van uitgebreide expertise en schaalvoordelen. Dat geldt voor zakelijk leasen, ZZP, MKB, non-profit organisaties en corporates. Maar zeker ook voor particulieren in de vorm van privé leasen. LeasePlan maakt leasen gemakkelijk. Autorijden zonder de zorgen van een auto. LeasePlan hanteert daarbij heldere voorwaarden en afspraken, die eenvoudig en goed leesbaar zijn opgeschreven.

LeasePlan beschouwt de (zaken)auto als de belangrijkste pijler onder mobiliteit en daarmee een essentiële pijler onder onze economie. Zij is voortdurend op zoek naar manieren om autorijden slimmer, schoner en efficiënter te maken. Slimmer, door het autoverkeer beter te spreiden over de dag. Schoner, door in te zetten op energiezuinige en intelligente autotechniek. Efficiënter, door zakelijk verkeer ook op alternatieve manieren te organiseren. Daarnaast is zij voortdurend in dialoog met haar klanten over bewust en verantwoord rijgedrag. LeasePlan Nederland is een dochteronderneming van LeasePlan Corporation en is aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zie www.leaseplan.nl.

LeasePlan Nederland N.V.

Almere