Nu vrije routerkeuze in Duitsland - Consumenten kunnen in de toekomst zelf kiezen welk eindapparaat ze gebruiken op hun breedbandaansluiting

BERLIJN, December 8, 2015 /PRNewswire/ --

Internetgebruikers in Duitsland kunnen in de toekomst vrij kiezen welke modem en welke router ze gebruiken op hun breedbandaansluiting. De Duitse federale regering heeft namelijk de zogenoemde routerverplichting afgeschaft. Tot nu toe lieten sommige internetproviders alleen hun eigen routers of modems toe. Dit was vaak in het nadeel van de gebruikers. Bepaalde functies konden bijvoorbeeld niet worden gebruikt, of er ontstonden veiligheidsproblemen op het eindapparaat. In de toekomst kunnen consumenten vrij kiezen of ze bijvoorbeeld zelf een op hun specifieke behoeften afgestemde router in de winkel kopen, of zoals tot nu toe de router van de provider gebruiken.
Met de nieuwe wet wil de Duitse federale regering het aanbod voor de consument verbeteren en de concurrentie wat betreft de beste eindapparaten stimuleren. Zoals men dat kent uit de mobiele telefoniebranche, waar consumenten kunnen kiezen uit een groot aantal verschillende mobiele telefoons en smartphones, kunnen in de toekomst ook gebruikers van DSL, kabel of glasvezel hun eindapparaat volgens hun eigen wensen en behoeften kiezen.
Het Duitse Samenwerkingsverband voor fabrikanten van telecommunicatieapparatuur en ook vele consumentenorganisaties juichen de nieuwe wetgeving over eindapparaten in Duitsland toe. De wet maakt duidelijk dat het openbare telecommunicatienet eindigt bij de contactdoos in de wand (passief netafsluitingspunt). Deze technologieneutrale benadering garandeert dat de keuzevrijheid onafhankelijk van de door de gebruiker gekozen toegangstechnologie geldt.

De volgende ondernemingen nemen een gezamenlijk standpunt in:
   Aastra Deutschland GmbH, Berlin

LANCOM Systems GmbH, Würselen
Telefoon +49-2405-49936-331
Mail pamela.krosta-hartl@lancom.de

Samenwerkingsverband voor fabrikanten van telecommunicatieapparatuur

PR Newswire