Europese voetbalclubs doneren 1,3 miljoen euro voor vluchtelingen

De actie '90 MINUTES FOR HOPE' van de European Club Association heeft 1,3 miljoen euro opgebracht voor Save the Children en UNICEF. De organisaties gebruiken het geld om vluchtelingenkinderen in Europa te helpen. In Nederland namen PSV, Ajax en AZ deel aan de actie. "We willen hen daarvoor heel hartelijk bedanken," zegt Pim Kraan, directeur van Save the Children Nederland. "Het is fantastisch dat deze Nederlandse clubs zo hun betrokkenheid bij vluchtelingenkinderen tonen."

"Dit jaar zijn er al 870.000 vluchtelingen aangekomen in Europa, van wie ruim 20% kind. Meer dan 11.000 kinderen zelfs zonder hun ouders. Velen zijn zwaar getraumatiseerd en hebben dringend medische en psychosociale zorg, bescherming en onderdak nodig," "Met het geld van de voetbalclubs kunnen wij nog meer kinderen helpen op hun vluchtroute door Europa en in de landen waar zij uiteindelijk een veilig onderdak vinden."

'90 MINUTES FOR HOPE' is een initiatief van de European Club Association, die 220 Europese voetbalclubs vertegenwoordigt. De ECA heeft alle deelnemers aan de UEFA Champions League en de UEFA Europa League Group Stage gevraagd om van elk verkocht ticket van hun eerste Europese thuiswedstrijd 1 euro te doneren.
"Wij kunnen onze ogen niet sluiten voor de drama's die de levens van zovele kinderen raken," aldus ECA-voorzitter Karl-Heinz Rummenige. "Wij zijn dan ook trots op het grote aantal Europese clubs dat onze '90 MINUTES FOR HOPE' campagne heeft ondersteund."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sabine Copinga, persvoorlichter van Save the Children, telefoonnummer 06-23 22 85 59 of sabine.copinga@savethechildren.nl

***
De kinderen van vandaag zijn de opvoeders, leiders en ondernemers van de toekomst. Investeren in kinderen, betekent dus investeren in een veiliger wereld. Daarom strijdt Save the Children in meer dan 120 landen voor de rechten van kinderen. De medewerkers van Save the Children doen dit door kinderen levensreddende hulp te bieden, hen te beschermen en de mogelijkheid te geven om te leren.

UNICEF zorgt voor een betere wereld voor kinderen, in het bijzonder voor kinderen die het meest kwetsbaar zijn. Samen met onze partners werken we in 190 landen en gebieden en geven we kinderen de kans te overleven en zich te ontwikkelen. Omdat wij vinden dat elk kind kind moet kunnen zijn.

Save The Children Nederland