Autoverkopen november plussen met ruim 25%

Afgelopen november werden in Nederland 40.516 nieuwe personenauto's geregistreerd en dat is 25 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Bovendien is het na november 2011 het hoogste aantal registraties in een novembermaand deze eeuw.

Vorig jaar november werden 32.192 nieuwe auto's op kenteken gezet. Uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt dat er tot en met november 2015 al 380.367 nieuwe personenauto's zijn geregistreerd, en dat is 8,3 procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar (351.360 stuks).

Dit jaar verwachten RAI Vereniging en BOVAG uit te komen op een totaal van 415.000 nieuw verkochte personenauto's; circa 7 procent meer dan het dieptepunt van 2014. In aanloop naar wijzigingen in de fiscale bijtelling per 1 januari aanstaande, is in de laatste maanden van dit -zoals voorspeld- een run gaande op nu nog fiscaal aantrekkelijke modellen. Die verkopen worden dan ook naar voren gehaald en veroorzaken een kunstmatige piek in het laatste kwartaal. De prognose voor 2016 is na gedegen onderzoek vastgesteld op 400.000 nieuwe personenauto's.

Best verkochte merken november 2015:
De vijf best verkochte merken in november 2015 zijn: 1. Volkswagen (5.684 stuks/ 14,0% marktaandeel), 2. Peugeot (5.151/12,7%), 3. Volvo (3.300/8,1%), 4. Opel (2.496/6,2%) en 5. Renault (2.480/6,1%),

Best verkochte modellen november 2015:
De vijf best verkochte modellen in november 2015 zijn: 1. Peugeot 308 (4.011 stuks/ 9,9% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (1.638/4,0%), 3. Volkswagen Passat (1.615/4,0%), 4.Volvo V40 (1.582/3,9%). en 5. Volkswagen Polo (1.068/2,6%)

Einde bericht

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309 of Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie: Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 december 2015

RAI Vereniging/BOVAG