Domeinextensie .CO.NL opnieuw gelanceerd

Een nieuwe bron van aantrekkelijke, unieke domeinnamen

De Haagse ICT-ondernemers Adri de Roo en Wirendra Ramdjielal herintroduceren de domeinextensie .CO.NL. De nieuwe Nederlandse url heeft een herkenbare, internationale uitstraling en biedt een oplossing voor het dreigend tekort aan goede domeinnamen.

Een goede domeinnaam is logisch, kort en goed te onthouden. Met 5.5 miljoen geregistreerde .nl-domeinen zijn dergelijke domeinnamen nauwelijks meer beschikbaar. De nieuwe extensie .co.nl biedt een alternatief voor bedrijven en particulieren die alsnog generieke url's of (merk)namen willen registreren.
De nieuwe domeinnamen kunnen worden geregistreerd bij verschillende hostingbedrijven, de zgn. registrars. De Roo en Ramdjielal verwachten het komende jaar 25.000 .co.nl-domeinnamen vast te leggen.

Internationale potentie
Met de domeinextensie .co.nl sluit Nederland aan bij landen als het Verenigd Koninkrijk (.co.uk), Japan (.co.jp), India (.co.id) en Zuid-Afrika (.co.za). Daarmee is een domeinnaam met .co.nl-extensie interessant voor meerdere doelgroepen, zoals:
1. Nederlandse organisaties met internationale contacten of ambitie;
2. buitenlandse bedrijven, die actief (willen) zijn in Nederland;
3. bedrijven en instellingen waarvan de (merk)naam als .nl-domein reeds door een andere organisatie is geclaimd;
4. ondernemers die alsnog een generieke url willen registreren, zoals www.fietsenmaker.co.nl of www.breipatronen.co.nl.

Veiligheidsprotocollen
De uitgifte van de nieuwe .co.nl-domeinnamen wordt georganiseerd in samenwerking met Openregistry, dat ook de EPP-implementatie verzorgde. Online veiligheid is daarbij een belangrijk aspect, ook als het gaat om domeinnamen. De extensie .co.nl biedt de cryptografische beveiliging DNSSEC-key en de veiligheidsprotocollen SSL en TLS.

Over de initiatiefnemers
Adri de Roo en Wirendra Ramdjielal zijn ervaren ICT-ondernemers. Zo zijn ze sinds 1987 actief in de ICT-dienstverlening met Informatel Services. Zij zijn tevens directeur van MyOfficeOnline, welke sinds 2004 Cloud services verleend aan het MKB.

Geplaatst in:

Voor meer informatie zie http://www.domain.co.nl/nl/pers of bel dhr. A. de Roo (088-1002060)

Informatel Services B.V.