Zzp'er ontevreden over Kamer van Koophandel

Met de oplaaiende discussie over de openstelling van het handelsregister uit nu ook de zzp'er zijn ongenoegen over de Kamer van Koophandel (KvK). De zzp'er vindt de organisatie weinig proactief en inhoudelijk niet adequaat als het gaat om advies bij het ondernemen. Vooral de doorverkoop van bedrijfsgegevens en de administratieve kosten zijn een bron van ergernis. Conclusie: De Kamer van Koophandel (ooit opgericht door Napoleon) heeft de ondernemer anno 2015 te weinig te bieden.

POOQ, matchsite voor zzp'ers en opdrachtgevers, deed onder zijn 16.000 leden onderzoek naar de Kamer van Koophandel. Aanleiding was de oproep van de Open State Foundation aan het kabinet tot openstelling van het handelsregister. Centraal bij het onderzoek stond de waardering van de dienstverlening van de KvK en de openstelling van het handelsregister.
De KvK ontving in 2014 totaal 200,2 miljoen aan inkomsten, waarvan 114,8 uit de belastingpot en nog eens 85,4 aan omzet betaald door ondernemers. Een budget dat genoeg ruimte zou moeten bieden om ondernemers meer dan adequaat te ondersteunen. Toch vindt maar liefst 38% van de ondervraagden de KvK totaal geen toegevoegde waarde hebben, maar ziet de organisatie vooral als een vervelende kostenpost. Kosten bij inschrijving en het raadplegen van het handelsregister worden aangegeven als groot irritatiepunt. Vooral de verkoop van bedrijfsgegevens voor commerciële doeleinden is een doorn in het oog. Dagelijks worden ondernemers lastig gevallen door soms louche telemarketing bedrijven. Daarnaast vindt men de adviezen die de KvK geeft beneden peil en inhoudelijk van een laag niveau. Slechts 9% verwacht dat advisering van de KvK bijdraagt aan het succes van hun onderneming. Bij de vraag wat men dan wel van de organisatie verwacht, werd vaak een 'proactieve houding' genoemd. Door bijvoorbeeld relevante ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving te communiceren, zou de ondernemer van nu zich wél goed geholpen voelen.
Dat 81% van de ondervraagden vóór openstelling van het handelsregister is, was geen grote verrassing. De KvK ligt op het moment onder vuur doordat het handelsregister nog steeds niet vrij toegankelijk is. Landen als Engeland, Frankrijk en België zijn jaren geleden al overgegaan op 'open data'.

Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Evert-Jan Hofland van POOQ via ehofland@pooq.nl of op 010 - 34 00 269 (tijdens kantooruren)

POOQ

Rotterdam