Melder schakelt direct ketel uit bij hoge concentratie Koolmonoxide

Koolmonoxidevergiftiging te voorkomen

27 november 2015, Meppel - Een onlangs geïntroduceerde melder geeft niet alleen een signaal bij een te hoge concentratie koolmonoxide, maar schakelt direct de ketel uit. Het apparaat, de CO-STOP, staat via de stekker en het stopcontact in direct contact met de ketel. Gezien de onderzoeksresultaten naar koolmonoxideongevallen, die woensdag door de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn gepubliceerd, is deze melder allesbehalve een overbodige luxe.

Over de uitkomst van het onderzoek bestaat weinig onduidelijkheid: 46% van de ongevallen gebeurt met een cv-installatie waarvan het merendeel modern en goed onderhouden zijn. De verschillende kwaliteitslabels zoals keurmerken, erkenningen en certificeringen bieden te weinig garantie voor daadwerkelijk professionele aanleg en veilig onderhoud.

Eén van de weinige dingen die men thuis zelf kan doen aan het voorkomen van koolmonoxidevergiftiging is goed ventileren en het plaatsen van een deugdelijke koolmonoxidemelder. Maar uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit naar koolmonoxidemelders blijkt dat de meeste hun waarschuwende functie niet vlekkeloos vervullen.

Wat in het onderzoek niet is gemeld, is het bestaan van de onlangs geïntroduceerde koolmonoxidemelder met schakelfunctie: De CO-STOP. Anders dan de traditionele koolmonoxidemelders is dat de CO-STOP bij koolmonoxidedetectie direct de veroorzaker zoals een cv-ketel, gaskachel of geiser uitschakelt. Hiermee wordt de productie van koolmonoxide direct stopgezet.

De CO-STOP is verkrijgbaar in meerdere versies. De nieuwste uitvoering is er één met een speciale schakelstekker. Deze schakelstekker van de melder gaat in het stopcontact, waarna de stekker van de cv-ketel in de schakelstekker wordt gestoken. Met deze versie is de installatie eenvoudig door een ieder zelf te doen.

De CO-STOP is verkrijgbaar via installatiebedrijven of webwinkels. Alle verkooppunten staan vermeld op de website van de CO-STOP.

Het bedrijf achter dit product is op het idee gekomen na een ongeval door koolmonoxide in hun vestigingsplaats waarbij 2 jonge mensen om het leven zijn gekomen. Onlangs nog is de CO-STOP genomineerd voor de MKB Innovatie Top 100.

www.elbes.nl/co-stop

Geplaatst in:

Noot aan de redactie

Elbes Control Systems BV, onderdeel van de Elbes Group BV uit Meppel, is de ontwikkelaar van de CO-STOP. Elbes is een innovatief bedrijf dat al meer dan 25 jaar praktische oplossingen ontwikkelt op gebied van energiebesparing, productbeveiliging, domotica, toegangscontrole en persoonlijke veiligheid.

Voor meer informatie: www.elbes.nl/co-stop of neem contact op met Filip Visser: f.visser@elbes.nl 06 52 052 994.

CO-STOP

Meppel