Uitreiking Prins Claus Prijzen op 2 december 2015

Op 2 december a.s. zal de uitreiking van de Prins Claus Prijzen 2015 plaatsvinden in het Koninklijk Paleis Amsterdam in aanwezigheid van leden van de Koninklijke Familie. ZKH Prins Constantijn, erevoorzitter van het Prins Claus Fonds, reikt de Grote Prins Claus Prijs uit aan de Iraanse fotograaf Newsha Tavakolian en zal de overige Prins Claus Prijzen presenteren aan tien andere laureaten voor hun inzet voor cultuur en ontwikkeling.

Grote Prins Claus Prijs 2015: De Grote Prins Claus Prijs gaat naar de Iraanse fotograaf en kunstenaar Newsha Tavakolian. In haar rapport zegt de Prins Claus Prijzen Commissie 2015 over Tavakolian: "Newsha Tavakolian (Teheran, 1981) is een baanbrekend kunstenaar en fotojournalist. Haar werk biedt een fascinerend perspectief van binnenuit op het hedendaagse leven in Iran en het Midden-Oosten. Door mensen centraal te stellen in haar werk creëert zij een mengeling van kunst en reportage en schept aldus intieme portretten en verrassende menselijke verhalen, die ons een verhelderend beeld geven van de samenleving."

Prins Claus Prijzen 2015: De tien andere Prins Claus Laureaten van 2015 zijn Latif Al-Ani (Irak, fotograaf); Amakhosi (Zimbabwe, theater en culturele organisatie); Jelili Atiku (Nigeria, performancekunstenaar); Jean-Pierre Bekolo (Kameroen, filmmaker); Etcetera (Argentinië/Chili, kunstenaarscollectief); Perhat Khaliq (China, muzikant en singer-songwriter); Fatos Lubonja (Albanië, schrijver, publicist en publiek intellectueel); Ossama Mohammed (Syrië, filmmaker); Oksana Shatalova (Kazachstan, visueel kunstenaar, criticus en conservator); en Y'en a Marre (Senegal, collectief van hiphopmuzikanten en journalisten).

Activiteiten in Amsterdam:
Newsha Tavakolian's solo tentoonstelling 'I know why the rebel sings', samengesteld door Vali Mahlouji, is van 27 november 2015 t/m 4 maart 2016 te zien in de Prince Claus Fund Gallery, Herengracht 603, Amsterdam. Op 30 november 2015 tijdens Newsha Tavakolian in Conversation gaat ze in gesprek met Cheryl Newman, Lars Boering, en Vali Mahlouji in Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, Amsterdam. Details: www.princeclausfund.org.

Noot voor de redactie

Alle elf Prins Claus Laureaten zijn beschikbaar voor interviews. Op 27 november om 16.00u wordt een speciale pers viewing van 'I know why the rebel sings' georganiseerd in de Prince Claus Fund Gallery in aanwezigheid van de curator.

Aanvragen van interviews: Voor interviews, persmateriaal of aanmeldingen voor de preview op 27 november kunt u contact opnemen met:
Sarah E C Smith, Prins Claus Fonds Communicatie
s.smith@princeclausfund.nl | T +31 (0)20 344 9169

Accreditatie ceremonie
Mocht u de uitreiking van de Prins Claus Prijs op 2 december 2015 in het Koninklijk Paleis Amsterdam willen bijwonen dan dient u via de RVD geaccrediteerd te worden. Stuur een mail naar rvd.pers.kh@minaz.nl onder vermelding van uw naam, de naam van de media die u vertegenwoordigt en uw functie. Accreditatie (radio / tv / print media) is mogelijk tot en met donderdag 26 november voor 17uur. Het aantal accreditaties is beperkt. De uitreiking van de Prins Claus Prijzen zal dit jaar om technische redenen niet via online streaming te zien zijn.

Over de Prins Claus Prijzen
Het Prins Claus Fonds laat zich leiden door het principe 'Cultuur is een basisbehoefte' en bekroont relevante bijdragen in gebieden waar de middelen of de mogelijkheid tot culturele expressie en creatieve productie beperkt zijn en behoud van cultureel erfgoed in het geding is. De Grote Prins Claus Prijs en de overige tien prijzen worden jaarlijks in december uitgereikt tijdens een ceremonie in het Koninklijk Paleis te Amsterdam, in aanwezigheid van leden van de Koninklijke Familie en een internationaal gezelschap van genodigden. Ook worden de Prins Claus Prijzen aan de winnaars in eigen land overhandigd door de Nederlandse ambassadeurs aldaar. Bijwonen van de ceremonie op 2 december kan alleen met een uitnodiging op naam. www.princeclausfund.org

Prins Claus Fonds