Beursgong voor méér vrouwen in de wetenschap

- Minder dan 1 op de 5 Nederlandse hoogleraren is vrouw
- For Women In Science-beurzen uitgereikt aan Dr. Femke Nijboer (communiceren met een lichamelijke beperking) en Dr. ir. Doris van Halem, (veilig drinkwater)

De AEX werd vanochtend voor het eerst geopend door twee vrouwelijke topwetenschappers. Aanleiding is het winnen van een For Women In Science-beurs: een prijs van UNESCO en cosmeticabedrijf L'Oréal voor excellente vrouwelijke wetenschappers.

Er is nog altijd ongelijkheid in de top van de Nederlandse wetenschap, aldus het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH). Nederland kent meer vrouwelijke dan mannelijke studenten. Toch is maar 17% van de hoogleraren in ons land een vrouw. Er is ook positief nieuws: vorig jaar werd 21% van de managementposities in het onderwijs ingenomen door vrouwen, wat een stijging is van 7% ten opzichte van 2012.

Dr. ir. Doris van Halem (33) kreeg een For Women in Science-beurs voor haar onderzoek naar het gebruik van nanotechnologie bij het produceren van veilig drinkwater in ontwikkelingslanden.

Dr. Femke Nijboer (36) verdiende een beurs met haar onderzoek naar Brain-Computer Interfaces: systemen die mensen, die compleet verlamd zijn maar geestelijk goed functioneren (zoals het locked-in syndroom), helpen beter te communiceren middels hersenactiviteit.

Beide wetenschappers krijgen met de beurzen ter waarde van 25.000 euro ook de kans om een aantal maanden in alle rust te werken aan hun onderzoek bij het prestigieuze Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS) in Wassenaar.

Voor meer informatie, (high-res) beeldmateriaal of interview-aanvragen kunt u contact opnemen met Martin Klok, martin@cohnwolfe.nl of 020-6768666.

Cohn & Wolfe

Beursgong voor méér vrouwen in de wetenschap