José Manshanden, Overheidsmanager van het Jaar 2015

Mevrouw José Manshanden is op 23 november 2015 gekozen tot Overheidsmanager van het Jaar. De prijs is toegekend voor haar functie als themadirecteur Sociaal van de gemeente Utrecht. Dat is vanavond bekend gemaakt door juryvoorzitter Ank Bijleveld bij de uitreiking van de Overheidsawards in de Ridderzaal te Den Haag. Tijdens de avond hield de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, de jaarlijkse Overheidslezing waarin hij sprak over leiderschap met lef.

Het juryrapport meldt over José Manshanden dat ze met succes leiding heeft gegeven aan de complexe decentralisatieoperaties: jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning (WMO) en participatie. Door de nadruk te leggen op vernieuwing, weet ze de onontkoombare bezuinigingen in het transitieproces te realiseren. Ze is een bevlogen regisseur en heeft een breed spectrum van kijken en handelen. Inhoudelijk sterk, procedureel krachtig, onverzettelijk en charismatisch. Ze heeft de zaken met lef en durf aangepakt en een echte doorbraak tot stand gebracht. Dankzij haar heeft de relatie zorgverzekeraars-gemeenten op landelijk niveau een positieve impuls gekregen, die op regionaal niveau vertaald kan worden. Door tijdig te beginnen en experimenten te starten, kreeg José Manshanden alle partijen al vroegtijdig mee in een nieuw kader en heeft de gemeente Utrecht al dit jaar grote stappen kunnen zetten in de transformatie.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Jet Bussemaker, reikte de awards aan de winnaars uit.

De andere genomineerden voor de Overheidsmanager van het Jaar waren:
- Bert Wijbenga van Nieuwenhuizen, voorzitter Raad van Bestuur woningcorporatie Woonbron
- Mariël Middendorp, directeur Dienstverlening en Sociaal Domein gemeente Alphen a/d Rijn

De jury van de verkiezing Overheidsmanager van het Jaar 2015 bestond uit:
Ank Bijleveld-Schouten (voorzitter), Jannine van den Berg, Hans de Boer, Leon van Halder, Mirko Noordegraaf, Albertine van Vliet-Kuiper en Pieter Zevenbergen.
Eerdere Overheidsmanagers van het Jaar zijn:
Maarten Hajer, Leon van Halder, Hilde van der Meer, Peter Teesink, Hetty Linden, Erik Heijdelberg, Bert Keijts, Maureen Sarucco, Geert Blijham, Martin van Rijn, Pieter Cobelens, Nico Laagland, Roelof Kruize, Jenny Thunnissen, José Hilgersom, Peter van Zunderd, Erry Stoové en Herma Rappa.
Oeuvreprijs Hans Dijkstal Award 2012: Wim Kuijken
De verkiezing wordt mede mogelijk gemaakt door:
Rijksoverheid, ArboUnie, Conclusion, Ebbinge, EY, Grand Hotel Huis ter Duin, Handvestgroep Publiek Verantwoorden, Kring van Provinciesecretarissen, Verdonck Klooster & Associates, Vereniging van Gemeentesecretarissen, Binnenlands Bestuur en PM Publiek Denken

Geplaatst in:

Stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar