Hertog Jan ontvangt duizenden bezoekers voor rijpingsbier HJA15/2

Enthousiaste bierliefhebbers zijn vandaag massaal naar de Hertog Jan Brouwerij gekomen om het nieuwe 1 jaar lang gerijpte bier HJA15/2 te bemachtigen. Gisterenavond stonden de eerste biergeeks bij de brouwerij voor de deur en hebben zelfs in een tent overnacht om de eerste te zijn.

Johan Kranen, Brouwer Hertog Jan: "Het aantal bezoekers op de brouwerij heeft onze verwachtingen overtroffen. Toen wij een aantal dagen geleden bekend maakten dat we een ageing bier op de markt gingen brengen, kwam de bierrun op gang.

Een jaar rijpen
Johan Kranen, Brouwer Hertog Jan: "We hebben slechts één ketel gebrouwen en omdat het binnen de gelimiteerde, bijzondere Hertog Jan Ongekend bierenreeks op de markt komt wil je er qua smaak echt iets van jezelf inleggen. Gezien de lange rijping op de lagertank kan het bier ook niet zomaar opnieuw worden gebrouwen. Het is dus heel spannend en een proces dat nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Ieder bier ligt gemiddeld enkele weken op de lagertank, maar nooit een jaar. Ik ben erg tevreden en trots op het eindresultaat dat zich kenmerkt in een subtiele, fluweelzachte smaak. Over de rest van de smaak laat ik niets los. We willen dat de bierliefhebber dit eerst zelf ontdekt."

Hertog Jan Ongekend
De brouwers hebben een bier gebrouwen met de focus op smaak, huidige trends, kennis en expertise. Ze hebben hun eigen emotie in het bier gelegd. De brouwer is als een kok en experimenteert in de ketel van Hertog Jan om tot een mooi nieuwe bier te komen. Het levert een ongekende reeks bieren op die eenmalig in beperkte oplage, namelijk slechts één ketel, is gebrouwen. Iedere brouwer geeft zijn eigen invulling. De reeks bestaat uit 3 bieren waarbij nu het tweede bier met type aanduiding HJA15/2 is gebrouwen door Johan.

Stenen kruik
Het bier zit in een stenen kruik die speciaal ontwikkeld is voor Hertog Jan. Van tevoren weet je niet wat voor bier er in de kruik zit, aan de buitenkant is er niets zichtbaar dat dat duidelijk maakt. Op de kruik staat zelfs alleen een neutrale type-aanduiding, de HJA15/2. Het is de bedoeling dat je pas nadat je het geproefd (en de smaak ervaren) hebt de bijbehorende notitie van de brouwer opent en leest. Daar staat in wat voor bier het is, de smaak van het bier, de gebruikte ingrediënten en waarom het bijzonder is. De brouwer wil dat de bierliefhebber bier gaat proeven zoals het bedoeld is, zonder direct te worden afgeleid door een naam of een label. De brouwers hebben zich bij het brouwen van het bier laten inspireren door de smaak. Dit is wat zij willen overbrengen op de consument, neem de tijd, proef bier en geniet.
Hertog Jan Ongekend zal op zeer beperkte schaal verkocht worden.

Vanaf 21 november is het bier enkel verkrijgbaar in Arcen, daarna vanaf 28 november bij Mitra en Jan Linders, Daar blijft het bij voor de retail. Tot slot is de reeks ook verkrijgbaar bij diverse Hertog Jan Vriendenkring cafés en enkele op bier georiënteerde zaken. De verkoopadviesprijs in de retail is Euro14,99 voor de kruik bier, inclusief glas en voorzien van een luxe kartonnen verpakking. Op het neklabel is altijd te zien op welke dag het bier gebrouwen en afgevuld is.

Meer informatie over Hertog Jan Ongekend kan verkregen worden via Kim Vogten, Corporate Affairs Manager AB InBev, via kim.vogten@ab-inbev.com of via Paul Rijks, Hertog Jan Brouwerij +31(0)653840535.

AB InBev - Hertog Jan

Arcen