Maxime Clijsters wint Johan de Witt scriptieprijs 2015

De Johan de Witt scriptieprijs 2015 is dit jaar gewonnen door Maxime Clijsters MSc. voor haar scriptie ‘Dealing with continuous variables and geographical information in non-life insurance ratemaking’. Tijdens het Najaarscongres van het Koninklijk Actuarieel Genootschap ontving zij uit handen van juryvoorzitter Jos Berkemeijer AAG een beeldje van Johan de Witt en een geldbedrag van €5.000. Maxime Clijsters (België, 1990) schreef haar scriptie aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

De scriptie behandelt een fundamenteel vraagstuk in het actuariaat: hoe kan heterogeniteit in een verzekeringsportefeuille worden gebruikt in het vaststellen van de verzekeringspremie? De methoden die Clijsters gebruikt in haar scriptie zijn zeer geavanceerd en vereisen veel rekenkracht. Clijsters maakt op vele momenten een vertaalslag van de complexe methodologie naar de verzekeringstechnische praktijk. Het is juist die aandacht voor de vertaalslag van de geavanceerde statistische methodologie naar de verzekeringstechnische praktijk die grote indruk heeft gemaakt op de jury.

Over de Johan de Witt prijs
Sinds 2011 reikt het Koninklijk Actuarieel Genootschap (AG) de Johan de Witt prijs uit. De prijs is ingesteld om onderzoek en/of praktische toepassing te stimuleren binnen de actuariële wetenschap en de actuariële beroepsuitoefening inclusief haar grensgebieden. Door het instellen van de prijs kunnen actuariële professionals kennis nemen van de grote diversiteit en kwaliteit aan onderzoek binnen het actuariële vakgebied.

Geplaatst in:

Meer informatie over de Johan de Witt prijs vindt u op de website van het Koninklijk Actuarieel Genootschap. U kunt ook contact opnemen met Maarten van Meerten, manager PA&PR van het AG, 030 6866150.

Actuarieel Genootschap