RET kiest voor Omexom voor de energievoorziening van Hoekse Lijn

Dordrecht, 20 november 2015. RET N.V. Rotterdam heeft gekozen voor Omexom voor de realisatie van de ombouw energievoorziening van de bestaande treinverbinding Hoekse Lijn naar een moderne lightrail verbinding. Omexom heeft de opdracht verkregen voor de realisatie van de energievoorziening.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag werkt hard aan de verbetering van het openbaar vervoer. Het project Hoekse Lijn is daarin de komende jaren de grootste investering. Het bestaande tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland zal een metamorfose ondergaan: van een gewone spoorlijn naar een moderne metro. Aan het eind van de lijn, in Hoek van Holland, wordt bijna een kilometer nieuw spoor aangelegd en een nieuw station 'Hoek van Holland Strand'.

Omexom verzorgt de engineering en ontwerpafstemming, het leveren, monteren en opleveren van een energievoorziening-systeem voor de stations en de tractie van de Metro. Dit is inclusief de behuizing van de gelijkrichterstations voor de verbinding. In een gelijkrichterstation wordt de 10.000 volt wisselspanning vanuit het gewone elektriciteitsnet via transformatoren omgezet naar een lagere wisselspanning voor de metro's. Daarnaast omvat de opdracht ook alle neveninstallaties voor deze energievoorziening.

Ebbing Osinga, directeur Omexom in Nederland zegt: 'Voor Omexom is deze opdracht een bevestiging van onze expertise op het gebied van de tractieenergievoorziening en het vertrouwen van RET in Omexom om dit project met succes te realiseren.'

Over Omexom
Omexom, het merk VINCI Energies voor Power & Grid, is een toonaangevende speler in de energietransitie dankzij zijn unieke aanwezigheid in de keten van deze markt, van de opwekking van elektriciteit tot de meter van de consument, met inbegrip van de transmissie van elektriciteit en distributienetwerken. Omexom opereert met 12,000 experts in meer dan 40 landen en heeft een omzet van Euro 2 miljard. www.omexom.com

Over Omexom in Nederland