Maxime Verhagen: Jarenlange infra-ellende dreigt

"Meer banen, meer economische groei? En tegelijk minder files, minder lawaai en uitstoot? Het kan, maar dan moet het roer om. Er moet 250 miljoen per jaar bij, op de begroting van Infrastructuur en Milieu." Dat vindt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. "En omdat het bij infra gaat om grote, langlopende projecten, zou het heel slim zijn om de looptijd van de begroting naar 2040 te verlengen."

"Want tot 2028 is nu al bijna elke infra-euro gereserveerd. De komende 12 jaar is de flexibiliteit dus nul, terwijl Nederland aan de vooravond staat van een enorme vervangingsgolf. Verouderde infrastructuur uit de jaren '60 en '70 moet echt aangepakt worden. Ook hebben klimaatverandering en razendsnelle digitalisering allerlei gevolgen voor de infra-investeringen, waarop je je nu moet voorbereiden. En we worstelden al met het drastisch inperken van uitstoot en geluidsoverlast."

Mismatch

Verhagen: "Nu de crisis over is, loopt het wegennet weer heel snel vol. Het is dan ook niet gek dat het kennisinstituut van IenM zelf al verwacht dat het reistijdverlies tot 2020 weer groeit met 45 procent. En op de langere termijn blijft die mismatch tussen infrabudget en fileproblematiek, stellen ze vast. Staat er dus straks elke dag 500 kilometer file? Moet je de hele rit blijven staan in de trein, dag in dag uit? We hebben een landelijk investeringsplan nodig. Het moet gaan om weg- en spoorverbreding, plus moderniseren van wat er ligt, plús slimme mobiliteitsoplossingen."

Miljarden weg

"We knellen de economische groei ernstig af, door continu te beknibbelen op onze infrastructuur. Er moet simpelweg geld bij", stelt Verhagen. Hij staat niet alleen: "IenM geeft het ronduit toe: Er wordt te weinig geïnvesteerd in infrastructuur om de groei van de economie bij te benen. En dat doet het kabinet al veel te lang. In de afgelopen jaren zijn vele miljarden euro's wegbezuinigd, ten koste van geplande en broodnodige weg- en spoorverbeteringen. Ook in de nieuwste Rijksbegroting is er weer geen extra investeringsgeld voor infrastructuur gekomen."
"Daardoor klinken de ambities zo wrang: "We willen een welvarend land zijn, met een ijzersterke concurrentiepositie, waar de groei van steden samengaat met een gezond werk- en leefklimaat. We willen internationaal voorop lopen met oplossingen voor bijvoorbeeld bereikbaarheidsvraagstukken.' Dat staat serieus in de begroting."

"'Put your money where your mouth is', vind ik dan ook een passend gezegde. Dat is precies wat er nu moet gebeuren. Neem maatregelen, repareer de schade van de bezuinigingen, investeer in de economie, investeer in de toekomst van Nederland. Investeer structureel in de infrastructuur rond onze steden en op de economische corridors. Want bijna al onze welvaart verdienen we dankzij onze infrastructuur."

Maandag praat de Tweede Kamer met minister Schultz over de planning en budget van grote infraprojecten, ofwel het MIRT.

Lees ook de analyse van het MIRT, door het Economisch Instituut voor de Bouw.

Voor meer informatie:
Pim Nusselder, woordvoerder Bouwend Nederland
079 32 52 203 of 06 227 463 67
p.nusselder@bouwendnederland.nl

Bouwend Nederland

plaats:
Zoetermeer
website:
http://www.bouwendnederland.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234