Oxfam: Nieuw klimaatbeleid van voedselgigant Danone geeft zure nasmaak

Nieuw klimaatbeleid van voedselgigant Danone geeft zure nasmaak

Den Haag, 20 november 2015. Oxfam Novib is zeer teleurgesteld in het nieuwe klimaatbeleid van Danone, het grootse levensmiddelenbedrijf van Frankrijk, dat in aanloop naar de klimaattop in Parijs is gepubliceerd. Danone's nieuwe beleid scoort ruimt onvoldoende bij de aanpak van klimaatverandering en het doet veel te weinig om kleine boeren te helpen zich tegen de gevolgen van klimaatverandering te wapenen.

'Danone maakt ronduit een slechte beurt", aldus Tom van der Lee, Directeur Campagnes Oxfam Novib. "Zo vlak voor de klimaattop in Parijs zou je van de Franse voedselgigant ambitie verwachten. Maar Danone's nieuwe beleid verdient vooral het predicaat symbolisch".

Het nieuwe klimaatbeleid van Danone doet te weinig om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Bijna 60% van de CO2-voetafdruk van Danone is afkomstig uit de landbouw. Maar Danone's nieuwe beleid pakt deze bron van uitstoot niet aan. Verder wil het bedrijf pas vanaf 2025 haar absolute uitstoot gaan verminderen. De komende 10 jaar kan de uitstoot dus nog groeien.

'Klimaatverandering is geen probleem van de toekomst, maar speelt nu. De wereld kan niet nog eens 10 jaar wachten totdat bedrijven als Danone echt actie ondernemen", aldus Van der Lee.

Het zwakke klimaatbeleid van Danone staat in schril contrast met dat van General Mills, een belangrijke concurrent in de yoghurtsector, en eigenaar van de merken Yoplait en Haagen-Dazs. In antwoord op Oxfam's Behind the Brands campagne, heeft General Mills vorig jaar al toegezegd doelen op te stellen -inclusief voor de landbouw in haar keten, die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde kennis om de wereldwijde temperatuursstijging onder 2 graden Celsius te houden.
Verder doet Danone's nieuwe beleid ook weinig voor de vele kleine boeren die aan Danone leveren.

Deze boeren zijn juist extra kwetsbaar voor de negatieve gevolgen van klimaatverandering en hebben daarom steun nodig. Dit kan door boeren te helpen aan een leefbaar inkomen, hen eerlijke deals te bieden en hen te helpen effectieve maatregelen te nemen om zich aan te passen aan de veranderende weersomstandigheden.

"Kleine boeren voelen nu al de gevolgen van klimaatverandering en zij worstelen met onvoldoende inkomen, maar Danone kiest ervoor om deze boeren in de steek te laten in plaats van te investeren in hun veerkracht," aldus Van der Lee. "Vooruitlopend op de klimaattop in Parijs, had Danone de kans om echt leiderschap te tonen, maar ze kiezen ervoor om een achterblijver te zijn ".

Volgens Oxfam Novib zouden de top -10 voedingsmiddelenbedrijven - Associated British Foods, Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez International, Nestlé, PepsiCo en Unilever - als zij samen een land vormen, net zoveel broeikasgassen uitstoten als het 25ste meest vervuilende land ter wereld.

Tom van der Lee, Directeur Campagnes Oxfam Novib is beschikbaar voor interviews.
Contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683

Oxfam Novib

plaats:
Den Haag
website:
http://www.oxfamnovib.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234