Conserveringsstation IJsselkogge bereikt hoogste punt

Datum woensdag 25 november 2015, 13.00 - 14.30 uur
Locatie Nieuw Land Erfgoedcentrum, Oostvaardersdijk 113 , Lelystad
Aanmelden info@batavialand.nl

Tijdens voorbereidingswerkzaamheden van Rijkswaterstaat voor het project 'Ruimte aan de Rivier IJsseldelta' werd in 2011 in de IJssel bij Kampen een kogge uit de late Middeleeuwen opgemerkt. In opdracht van Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat is de combinatie Isalacogghe (ADC ArcheoProjecten, Baars-CIPRO en HEBO Maritiem) sinds september bezig met onderzoek en voorbereiding van een unieke berging van de'IJsselkogge'.

IJsselkogge
Het onderzoek aan de IJsselkogge heeft tot nu toe een schat aan informatie opgeleverd over zowel de scheepswrakken van de aak, de punter en in het bijzonder de middeleeuwse IJsselkogge. Spectaculair is de vondst van een kombuis aan boord van de kogge, compleet met koepeloven en geglazuurde tegels.

Conservering
Na de lichting, deze staat voor nu gepland op januari 2016, komt de kogge naar het conserveringsstation van Stichting Batavialand in Lelystad. Hier wordt bekeken of de kogge en de overige scheepswrakken zoals de aak en de punter daadwerkelijk kunnen worden geconserveerd. In opdracht van Rijkswaterstaat voert Batavialand dan de conservering uit. Na conservering gaan de scheepwrakken deel uitmaken van de maritieme rijkscollectie en zullen ze in bruikleen worden gegeven aan de gemeente Kampen voor expositie.

Bouw conserveringsstation bereikt hoogste punt
De bouw van het conserveringsstation op het terrein van Nieuw Land verloopt volgens planning. Op woensdag 25 november a.s. wordt het hoogste punt van het gebouw bereikt en namens Batavialand nodig ik u van harte uit hierbij aanwezig te zijn. De officiële handeling zal worden verricht door de burgemeester van Kampen, de heer Bort Koelewijn, en de burgemeester van Lelystad,
mevrouw Margreet Horselenberg.

Woordvoering
Benno van Tilburg, projectmanager Conservering IJsselkogge Stichting Batavialand is aanwezig u te woord te staan over de werking van het conserveringsstation. Over het conserveringsproces kunt u spreken met Laura Koehler, hoofd conservering. Tevens is er een woordvoeder van Rijkswaterstaat aanwezig.

Indien u aanwezig wilt zijn kunt u zich aanmelden via info@batavialand.nl.

Na afloop van de bijeenkomst op 25 november komt er een persbericht beschikbaar waarin informatie over het conserveringsstation en conserveringsproces is opgenomen.

Voor vragen kunt u terecht bij Karin Dibbits via 0320 225 904 of via 06 211 68 110.

Stichting Batavialand:
Aan de Lelystadse kust werken Bataviawerf, Nieuw Land en RCE Maritiem Depot samen aan een nieuw cultuurbelevingspark 'Batavialand'.

Nieuw Land Erfgoedcentrum

Lelystad