Volvo onthult Concept 26

GOTHENBURG, Sweden, November 18, 2015 /PRNewswire/ --

Creatiever omgaan met tijd dankzij autonoom rijden
Volvo's onderzoek naar autonoom rijden bevestigt wat we eigenlijk al wisten: het dagelijks woon-werkverkeer ontneemt ons het plezier in het autorijden. Juist tijdens dat woon-werkverkeer, maar ook gedurende lange autoreizen, is men het snelst bereid om de besturing aan de auto zelf over te laten.
Voor het zien van de Multimedia News Release, klik hier:
Met dit in gedachten ontwikkelde Volvo Concept 26, genoemd naar de gemiddelde reistijd van 26 minuten die het dagelijks op en neer pendelen naar het werk in beslag neemt. Tijd die veel beter kan worden besteed dan doelloos achter het stuur zitten in de file. Volvo wil de bestuurder weer laten genieten van zijn rit; of hij nu zelf de auto bestuurt of dat de auto dat zelf doet waardoor de bestuurder zijn handen vrij heeft voor andere dingen.
'Het draait allemaal om mensen. Ons onderzoek toont aan dat sommige mensen gedurende woon-werkverkeer creatiever met hun tijd zouden willen omgaan als er de mogelijkheid is tot autonoom rijden. Anderen willen gewoon achterover leunen en ontspannen, naar online media kijken of muziek luisteren. Autonoom rijden maakt dat allemaal mogelijk en Concept 26 behelst die volledig nieuwe beleving van autorijden', zegt Robin Page, Vice President Interior Design van Volvo Car Group.
Nieuw, gepatenteerd stoeldesign
Concept 26 is gebaseerd op een geheel nieuw, gepatenteerd stoeldesign. Dat zorgt ervoor dat de bestuurder als het ware in een van de drie modi - Drive, Create, Relax - wordt gemanoeuvreerd. Wanneer de bestuurder kiest voor autonoom rijden, dan wordt het stuurwiel ingetrokken, de stoel versteld en verschijnt uit het dashboard een groot display. Dat alles stelt de bestuurder in de gelegenheid zijn tijd in de auto door te brengen zoals hij wil. Concept 26 pleit voor een radicale ommezwaai van de doorsnee interieurdesigns naar interieurdesigns die volledig kunnen worden aangepast aan de wensen van de bestuurder en zijn passagiers.
Concept 26 zorgt voor nieuwe mogelijkheden in de auto - van entertainment tot dienstverlening, met behulp van de technologieen die nu al deel uitmaken van ons dagelijks leven. En ook op zakelijk gebied zullen zich nieuwe kansen aandienen en nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan.
'We hebben veel moeite gedaan om de uitdagingen en de kansen te begrijpen die autonoom rijdende auto's de komende jaren zullen opleveren. Onze flexibele benadering van design en auto's bouwen, mogelijk gemaakt door onze in eigen huis ontwikkelde Scalable Product Architecture (SPA), betekent dat we dit vrij eenvoudig van concept in realiteit kunnen omzetten', aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group.
Drive Me-project
Ook het Drive Me-project bewijst dat Volvo wereldwijd het voortouw neemt op het gebied van autonome aandrijftechniek, waarbij veiligheid een prominente plaats inneemt. In 2017 worden in Goteborg honderd autonoom rijdende Volvo's overhandigd aan geselecteerde gezinnen en forenzen die de auto's voor hun dagelijks gebruik inzetten.
'Volvo Cars is een van de eerste autofabrikanten die het onderwerp van autonoom rijdende auto's en aansprakelijkheid bespreekbaar durft te maken. Wij zijn van mening dat autofabrikanten volledig verantwoordelijk moeten zijn voor de verrichtingen van hun autonoom rijdende auto's. Wanneer een autofabrikant die aansprakelijkheid niet neemt, betekent dat feitelijk dat deze niet honderd procent overtuigd is van de betrouwbaarheid van zijn systeem voor autonoom rijden', besluit Peter Mertens.

Stefan Elfstrom
Media Relations Manager