Oude viool Belgische Koningin Elisabeth te horen in Waalse Kerk

Amsterdam, 18 november 2015

Oude viool Belgische Koningin Elisabeth te horen in Waalse Kerk
Violiste Frederieke Saeijs speelt werken van Ysaÿe in Waalse Kerk (Amsterdam) op 25 november a.s.

Een bijzonder concert op 25 november om 20.15 uur in de Waalse Kerk: violiste Frederieke Saeijs speelt op de door Petrus Guarnerius in 1725 in Venetië gebouwde viool ondermeer werken van violist en componist Eugene Ysaÿe. Het concert heeft een speciaal karakter daar de viool, ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF), ooit toebehoorde aan Koningin Elisabeth van België. Elisabeth was niet alleen zeer geïnteresseerd in kunst, zij was ook een getalenteerd amateurvioliste, die les kreeg van de kapelmeester aan het hof, de violist en componist Ysaÿe.

Frederieke heeft zich mede door de historie van het instrument, dat de naam draagt van Koningin Elisabeth, laten inspireren om de 6 solosonates voor viool van deze Ysaÿe op te nemen.

Frederieke zal in de Waalse Kerk naast enkele solosonates van Ysaÿe ook samen met pianiste Nino Gvetadze de sonate van César Franck vertolken.

In de prijs van het toegangskaartje van Euro 15 zit de nieuwe Ysaÿe CD (gesigneerd en wel) inbegrepen! Reserveren kan via de website van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

David Gribnau, Public relations
Mobiel: 0620415329