Resultaten Nationaal Toiletonderzoek 2015 bekend

38 procent toiletten bacteriologisch schoon

Alphen aan den Rijn, dinsdag 17 november 2015 - De hygiëne in openbare toiletten is opnieuw gestegen. Dat blijkt uit het door vakblad Service Management georganiseerde en in samenwerking met hygiëneleverancier Vendor uitgevoerde Nationaal Toiletonderzoek 2015.


Van de 150 onderzochte openbare toiletten bleek 38 procent bacteriologisch schoon. Vorig jaar was dat nog 36 procent en in 2013 slechts 29 procent. Van de damestoiletten was 42 procent schoon. Bij de heren was dat 34 procent. Daarmee scoren de vrouwen al voor het zevende jaar hoger dan de mannen. Service Management voerde het Nationale Toiletonderzoek dit keer voor de 31e maal uit.

Toiletzitting het meest vervuild
Van de vier gemeten contactvlakken was de toiletzitting met 37 procent het meest vervuild, gevolgd door de knop van de kraan met 31 procent en de spoelknop scoorde 19 procent slecht. De knop van de deur aan de binnenkant van de wc was met 9 procent slecht het minste vervuild.

Gezondheidszorg het schoonst
De toiletten in gezondheidszorg waren het schoonst met 50 procent hygiënisch, die daarmee ten opzichte van vorig jaar een flinke hygiëneslag hebben gemaakt (destijds 37 procent schoon). Op de tweede plaats volgen openbare gebouwen met 42 procent schoon. Horecagelegenheden eindigen met 33 procent schone toiletten op de derde stek. Winkels en warenhuizen sluiten de rij, met slechts 28 procent schone toiletten.

Schoonste toilet van Nederland
De toiletten van parkeergarage St.-Jan in 's-Hertogenbosch mogen zich de schoonste van Nederland noemen. Op de toiletbril en de deurklink werden geen koloniën van bacteriën aangetroffen. Terwijl de spoelknop een bijzonder laag aantal van drie koloniën kende. Alleen de kraan scoorde iets hoger. Daarnaast scoorde dit toilet een 9 voor beleving.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
1. Voor meer informatie of details van het onderzoek kunt u contact opnemen met Ronald Bruins (hoofdredacteur Service Management) via (06) 14640422 of ronaldbruins@vakmedianet.nl of met Dré Broeken (commercieel directeur Vendor) via 06-27870125 of dre.broeken@vendor.nl.

2. De website van het platform voor schoonmaakprofessionals vindt u via www.servicemanagement.nl. De website van Vendor is te vinden via www.vendor.nl.

3. Klik hier om twee foto's te downloaden geschikt voor publicatie die u gratis en rechtenvrij bij dit bericht kunt gebruiken. De ene foto is van de onderzoeksmethode, de ander de prijsuitreiking bij parkeergarage St.-Jan in 's-Hertogenbosch.

Achtergrondinformatie
Service Management vormt al meer dan dertig jaar hét platform voor de schoonmaakprofessional. Jaarlijks organiseert Service Management het Nationale Toiletonderzoek. Samen met Vendor, leverancier van producten en diensten op het gebied van hygiëne en sanitair, voerde Service Management een steekproef uit in 150 openbare, Nederlandse toiletten. De uitvoerige resultaten zijn gepresenteerd in het vakblad Service Management. Het nummer met de resultaten van deze jaargang is vanaf vandaag te verkrijgen. Klik hier voor de pdf van het artikel in de special over sanitair en toiletten van Service Management.

Service Management en Vendor

plaats:
Alphen aan den Rijn

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234