Nederlanders rijden minder schade op vrijdag de 13e

Kans op schade op pechdag kleiner dan normaal

Diemen - Nederlanders rijden vrijdag de 13e minder schade dan op andere vrijdagen. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Generali. Positief nieuws dus. Hoewel vrijdag de 13e door velen als een pechdag wordt gezien, is de kans op autoschade vandaag niet groter. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal schades op vrijdag de 13e zelfs iets lager is dan het gemiddelde aantal schades op vrijdag.

ONDERZOEK

Generali vergeleek in het onderzoek alle 'normale' vrijdagen vanaf 2008 tot en met nu, met alle vrijdagen de 13e over dezelfde periode. De resultaten laten zien dat er bijna geen verschil is in het aantal schademeldingen. Vrijdag de 13de of niet. Automobilisten gaan dus niet met een grotere kans op schade de weg op. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat er op vrijdag de 13e tot 5% minder schades ontstaan dan op andere vrijdagen.

VOORZICHTIGER
Is er een specifieke reden dat er op vrijdag de 13e iets minder autoschades zijn? Schadeadviseur Kamil Karaer van Generali: "Er is niet specifiek één reden. Maar vrijdag de 13e wordt door velen gezien als een pechdag. Die dag lijkt een ongeluk in een nog kleiner hoekje te zitten. Mensen zijn daarom extra op hun hoede."

CODE GEEL
Is dat deze vrijdag ook zo? Het KNMI heeft voor vanmiddag en vanavond code geel afgegeven. Vanaf 15.00 uur worden zware windstoten, hagel en onweersbuien voorspeld. Hierdoor bestaat de kans dat er vandaag meer autoschades zijn dan gemiddeld op vrijdag de 13e. "Volg daarom de weerberichten en de waarschuwingen op.

Houd de verkeerssituatie in de gaten en pas uw rijgedrag aan, zo verkleint u de kans op autoschade. "Ook op vrijdag de 13e", zegt schadeadviseur Kamil Karaer. "Heeft u toch autoschade? Meld de schade zo snel mogelijk bij uw verzekeraar, voor een snelle afwikkeling via uw autoverzekering."

Over Generali Nederland
Generali is een verzekeraar die borg staat voor stabiliteit, betrouwbaarheid en persoonlijke aandacht voor de klant. Al meer dan 140 jaar zijn wij actief in Nederland. Particulieren, ondernemers en organisaties kunnen bij ons terecht voor verzekeringen op het gebied van schade, inkomen, pensioen en leven. Onze ruim 400 gedreven en deskundige medewerkers bepalen het succes van onze organisatie. Als zelfstandige verzekeraar maakt Generali Nederland deel uit van de internationale Generali Group. Meer informatie over ons vindt u op www.generali.nl.

Over Generali Group
Generali Group is een van de grootste wereldwijde verzekeraars en boekte in 2013 een premie-omzet van in totaal Euro 66 miljard. Met haar 77.000 medewerkers en 65 miljoen klanten in meer dan 60 landen is de Groep marktleider op de West-Europese markt en speelt zij ook een steeds prominentere rol in Midden- en Oost-Europa en Azië. Meer informatie over Generali Group vindt u op www.generali.com.

Contact:
Jaap Oudijk