“Pensioen? ondernemer spaart liever zelf!”

92% vindt een pensioen belangrijk, slechts 38% doet er iets aan.

Dutch Network Group deed onderzoek naar de manier waarop ondernemers bezig zijn met hun pensioen. De enquête is ingevuld door bijna 300 ondernemers in Nederland. Hieruit blijkt onder meer het volgende:
● 92% van de ondervraagde ondernemers vindt pensioen belangrijk
● 38% van hen doet er ook daadwerkelijk iets aan
● 2% van hen geeft aan te willen stoppen met werken voor hun 50e
● 10% van hen gaat door tot zij 'erbij neervallen'.

Volgens onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (november 2015) stevent een derde van de Nederlanders af op een pensioentekort. Dit maakt het onderzoek van Dutch Network Group nog relevanter.

Van de ondervraagden geeft 88% aan over "voldoende geld" te willen beschikken om normaal te kunnen leven nadat zij de pensioenleeftijd bereikt hebben. 18% van de ondervraagden wil na pensionering graag in luxe leven. Ondernemers denken dat zij gemiddeld zo'n kleine Euro 3000,- per maand nodig zullen hebben.

Download het complete onderzoeksrapport online.

De zevende editie van Tijdschrift 'De Zaak' staat in het teken van Financiële Planning, Pensioen en AOV en gaat daarmee dieper in op de cijfers uit het onderzoek. Download een sneak preview van De Zaak editie 7 2015.

Noot voor de redactie:
* De enquête is ingevuld door 290 ondernemers in Nederland. De enquête is onder de aandacht gebracht door het te verspreiden via de kanalen van Dutch Network Group. 148 respondenten hebben de enquête bereikt via de nieuwsbrief van De Zaak, 93 via de nieuwsbrief van de MKB Servicedesk, 33 via de nieuwsbrief van de ZZP Servicedesk en de overige 16 respondenten zijn op andere manieren bij de vragenlijst gekomen, bijvoorbeeld via sociale media.

Over Dutch Network Group
Dutch Network Group (DNG) is een full-service ondernemersplatform, bekend van de merken MKB Servicedesk, De Zaak en ZZP Servicedesk en recentelijk uitgebreid met het DNG Experience Centre: een workshopruimte en televisiestudio in één, en café De Zaak: 'ondernemers onder elkaar' in een authentieke bruine kroeg.

DNG kent de ondernemers en weet wat hen bezighoudt, dit maakt ons pionier en expert in business insights. We produceren onafhankelijke content creëren community's waarin marketing- en communicatiecampagnes hun doelen bereiken. Daarnaast biedt het platform ondernemersondersteuning via telefoon, mail, chat en social media.

Contact
Voor meer informatie over DNG of het Grote Ondernemers Pensioenonderzoek kunt u contact opnemen met:

Tamara Wouda, Dutch Network Group
T: 088 65 20 058