MKB'er heeft veel aandacht voor ziekteverzuim

Zorgsector blinkt uit in het hanteren van een vitaliteitsbeleid

Meer dan de helft van alle Nederlandse MKB'ers heeft dit jaar veel aandacht voor het reduceren van ziekteverzuim. 53 procent ziet dit als het belangrijkste focuspunt als het gaat om het hanteren van een vitaliteitsbeleid. Dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers van de MKB Marktmonitor, gepubliceerd door Unique. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Motivaction onder 2.142 MKB'ers. Zij zijn ondervraagd over thema's als bedrijfseconomische en personele ontwikkelingen en duurzame inzetbaarheid. Bedrijven die een vitaliteitsbeleid hanteren, besteden speciale aandacht aan het welzijn van medewerkers door bijvoorbeeld het faciliteren van sporten of fruit op het werk.

Naast ziekteverzuim zijn ook sport en beweging (42%) en een goede balans tussen werk en privé (32%) belangrijke focuspunten voor de ondernemer. Als er wordt ingezoomd op de verschillende sectoren, blijkt dat de handel het minst vaak een vitaliteitsbeleid uitvoert. Slechts 20 procent geeft aan een dergelijk beleid te hanteren. In de zorg wordt daarentegen het vaakst gelet op het welzijn van medewerkers (41%).

Vertaling van beleid naar arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden op het gebied van vitaliteit komen nauwelijks voor (10%). Zo ontbreekt sporten via het werk bij 79 procent van de ondernemers en fruit bij 72%. Een pensioenregeling (90%) en reiskostenvergoeding (79%) zijn de meest aangeboden arbeidsvoorwaarden.

"Duurzaam inzetbare medewerkers zijn van essentieel belang", dat stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. "De snel veranderende economie vraagt immers om investeren in gezonde, betrokken en flexibele medewerkers. Zo blijven medewerkers zo lang mogelijk trouw aan hun werkgever. Een bedrijf groeit alleen als medewerkers ook groeien. Het bereiken van dit doel is een behoorlijke uitdaging. Een starter vindt andere zaken belangrijk dan iemand die de pensioengerechtigde leeftijd nadert. Het hanteren van een vitaliteitsbeleid biedt een ondernemer handvatten voor een zo gelukkig mogelijke medewerker. Met als positief neveneffect: een boost voor de bedrijfseconomische resultaten van het bedrijf."

De MKB Marktmonitor 2015 biedt veel meer resultaten en inzichten over de economische en personele ontwikkelingen van het MKB en duurzame inzetbaarheid. Het rapport is gratis aan te vragen via de volgende link: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over MKB Marktmonitor 2015
Het onderzoek van Unique en Motivaction richt zich op bedrijven met maximaal 500 medewerkers. In deze zevende editie van de MKB Marktmonitor zijn Unique en Motivaction nagegaan wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn op het gebied van omzet, personeel en duurzame inzetbaarheid. Tussen maart en mei van 2015 namen medewerkers van Unique en Technicum persoonlijke of digitale interviews af bij 2.142 ondernemers. Het rapport is aan te vragen via: http://www.unique.nl/marktmonitor

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en -producten. Unique stelt zich als doel om alle HR-vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.peoplebusiness.nl

Over Motivaction
Motivaction is een fullservice onderzoeksbureau dat voor zijn opdrachtgevers kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksspecialismen combineert met kennis van organisaties en de omgeving waarin deze actief zijn. Motivaction maakt onderzoeksresultaten toepasbaar en plaatst die in de context van maatschappelijke ontwikkelingen. Deze aanpak biedt draagvlak voor vervolgstappen.

-------
Meer informatie
Marcommit
Lisanne van der Drift
035-5822730 of 06-57552986
unique@marcommit.nl

Unique

plaats:
Almere
website:
www.unique.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234